|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Leraar stuurt per ongeluk foto van penis naar leerlingen
Leraar stuurt per ongeluk foto van penis naar leerlingen
De leerlingen van het Sint Ursula in het Nederlandse Horn, vlakbij de Belgische grens, kregen een wel zeer ongewenste foto in hun WhatsApp te zien. Een leraar had per ongeluk een beeld van zijn penis naar de leerlingen gestuurd. De foto was eigenlijk voor zijn partner bedoeld, meldt de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. ‘Een hele domme fout’, reageert de school laconiek. Het gebeurt wel vaker dat mensen onbedoeld boodschappen via sociale media versturen naar de verkeerde (groep) personen. Maar als het om pikante foto’s gaat, denk je maar beter twee keer vooraleer op de ‘verzend’-knop te drukken. De leraar in kwestie zat op Whatsapp in een conversatiegroep waarin ook enkele leerlingen zaten. Plots kreeg die groep een foto van een penis te zien. De leraar wilde de afbeelding tijdens een erotisch gesprek op WhatsApp naar zijn partner sturen, maar vergiste zich en klikte dus de verkeerde groep aan. Domme fout De overkoepelende organisatie Stichting Onderwijs Midden-Limburg begon een onderzoek en kwam tot de conclusie dat het om ‘een hele domme fout’ ging zonder kwade bedoelingen. Daarom valt de straf voor de docent mild uit. Hij mag blijven lesgeven in de school, maar zal niet meer voor de leerlingen staan die de foto onder ogen kregen. Dat was een oplossing waar zowel de leraar als de betrokken ouders zich in konden vinden, meldt de regionale zender 1Limburg . Ondanks het incident blijft de Stichting Onderwijs Midden-Limburg achter het gebruik van sociale media staan om docenten in contact te houden met hun leerlingen. ‘Het is een handige manier van communiceren buiten de lessen om, waarbij leerlingen bijvoorbeeld vragen kunnen stellen over lesstof of huiswerkbegeleiding. Hier is sprake geweest van een domme vergissing.’ Bron: De Standaard, 06/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151006_01904876 Eigen mening: Op het eerste zicht lijkt dit een boechtverhaal. Niets meer dan sensatie. Toch denk ik dat het debat dat hieraan gekoppeld kan worden zeer interessant is. Hoe ver kan een leerkracht gaan met sociale media? Hoe moet je contact houden buiten school? Iedere leerkracht heeft hier zijn eigen regels over. Ik ken sommige leerkrachten die hun leerlingen als vriend toevoegen op Facebook. Anderen kozen ervoor om enkel leerlingen toe te voegen wanneer zij de school definitief verlaten hebben door af te studeren. Om zelf te reageren denk ik dat dit laatste voor mij het meest geschikt is. Ik zou niet willen dat mijn leerlingen al mijn privacy kunnen lezen. Wanneer zij afstuderen verwacht ik een zekere volwassenheid van hen en lijkt het mij ook interessant om te zien hoe je ex-leerlingen het maken in het leven. Tot slot volg ik nu DLD als keuzevak in het derde jaar. De lessen zijn niet specifiek over deze kwestie gegaan, maar de link is snel gemaakt. Tijdens blended learning kan het mogelijk zijn om ten allen tijde in contact te staan met je leerlingen. Dit kan via een elektronische leeromgeving zoals Smartschool. ICT-integratie is belangrijk en technologie gebruiken lijkt mij een absolute meerwaarde. Natuurlijk is elke leerkracht vrij om te kiezen wat hij wil. Ik stel mij de vraag in hoeverre WhatsApp een meerwaarde kan zijn. Het werkt via smartphones die de leerlingen wellicht altijd bij zich hebben, maar is dit wel nodig? Stomme fouten zoals in het artikel zijn dan vaak voorkomend. Daarnaast kan je via WhatsApp, net zoals sms, altijd gestoord worden. Zijn er betere alternatieven? Laatst aangepast door Jorn.S*oops : 6th October 2015 om 12:06. |
|
|||
|
|||
Ik denk dat het beste alternatief in de eerste plaats is om geen foto's te trekken van je sergeant-majoor in volle glorie. Hoe imposant die ook wezen mag.
Ik ben wel voorstander van het idee waarbij leraren een apart FB-profiel aanmaken om in contact te blijven met (oud)-studenten. Dit alternatief zorgt voor een mooi evenwicht tussen privacy, bereikbaarheid en een gebrek aan penis selfies. Zelf zou ik niet zo ver gaan om WhatsApp te gebruiken om met leerlingen in contact te blijven maar ik keur het ook niet af wanneer anderen het wel besluiten te doen. |