|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Crevits wil leerlingen zelf scholen laten bouwen
Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil leerlingen inschakelen om te helpen bij de bouw of renovatie van scholen. Dat schrijft Het Nieuwsblad op Zondag, op basis van het plan van de minister om de fel verouderde schoolinfrastructuur in Vlaanderen aan te pakken.
Crevits mikt op leerlingen van technische scholen die zo meteen praktijkervaring opdoen. ‘We onderzoeken hoe we hen kunnen inschakelen voor kleine renovaties of voor technisch onderhoud. Van schrijnwerk en elektriciteit tot schilderwerken’, luidt het in de krant. De eerste fase begint komend schooljaar al. Dan zal Crevits leerlingen oproepen om ontwerpen te bedenken voor het schoolgebouw van de toekomst. Daarnaast kunnen ze technieken en producten ontwikkelen om de schoolinfrastructuur te verbeteren. ‘Uiteraard altijd in overleg met het bedrijfsleven, want we willen geen concurrentie zijn voor de bouwsector’, klinkt het. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150719_01782696 Eigen mening: Volgens mij is dit een goed idee. De leerlingen doen veel ervaring op en ze hebben het gevoel dat ze ook inspraak hebben in het schoolwezen. Door deze projecten dat ze kunnen opbouwen leren ze veel over het latere bedrijfsleven, ze leren samenwerken, ... Natuurlijk moet er dan wel overleg zijn met de bouwsector. |
#2
|
|||
|
|||
Leerlingen zelf scholen laten bouwen
Net zoals Laurence sta ik positief tegenover dit besluit. Leerlingen die een studierichting volgen in de bouwsector, elektriciteit, elektronica, hout, metaalbewerking ... kunnen allemaal ingeschakeld worden. Dit heeft een groot voordeel voor de leerlingen zelf. Ze zien het nut in van hetgeen ze leren op school, hebben zelf inspraak in het bouwgebeuren, krijgen het gevoel dat anderen hen vertrouwen ... . Leerlingen appreciëren het enorm om het gevoel te krijgen dat ze ergens mee aan mogen bouwen en dat ze iets betekenen. Dit is ook de uitgesproken manier om kennis te maken met het 'echte' werkleven. Alleen maar voordelen dus.
Wat ik wel belangrijk vind is dat er samenspraak komt met de bouwsector, zoals ook in het artikel vermeld werd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bouwsector zich tekortgeschoten zal voelen en zal denken dat hun werk 'afgepakt' wordt. |
#3
|
|||
|
|||
Kostenbesparend voor overheden, innovatief werk voor leerlingen !
Zolang het natuurlijk allemaal op kleine schaal gebeurd. Een effectief schoolgebouw gaan neerzetten zonder serieuze begeleiding van professionele aannemers en architecten is gevaarlijk, maar zolang het project kort op de bal speelt en telkens zich evalueert, komt het denk ik wel goed!
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. |