|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Voedselagentschap zet inspectieverslagen deels online
Voedselagentschap zet inspectieverslagen deels online
Op de website Foodweb kan u voortaan nagaan welke score een bakker, slager, kruidenier, restaurant, grootkeuken of café heeft gehaald bij de recentste inspectie. Maar nog niet alle zaken staan in het systeem. Het voedselagentschap FAVV heeft zoals aangekondigd een website gelanceerd waarop alle zaken die sinds 1 november 2014 gecontroleerd werden een quotering krijgen. Het systeem werkt met verschillende scores: van uitstekend, zeer goed, goed, voldoende tot te verbeteren. Wie een zaak wil opzoeken kan dat op basis van verschillende zoekcriteria, zoals de benaming van de zaak, haar adres of het erkenningsnummer van de ondernemer. De inspectieresultaten worden gepubliceerd aan de hand van symbolen. Die symbolen zijn, samen met een korte beschrijving van de betekenis ervan, zichtbaar in het publieke gedeelte van Foodweb. ‘Wij denken dat we hiermee tegemoetkomen aan de openbaarheid van bestuur’, zei Herman Diricks, gedelegeerd bestuurder van het FAVV. Nog niet alle zaken Maar helemaal transparant is het systeem niet. Zo geeft de beoordeling bijvoorbeeld niet mee welke opmerkingen een zaak tijdens de inspectie heeft gekregen. Ook nog lang niet alle 108.000 operatoren zitten in het systeem. Bij de helft staat bijvoorbeeld ‘geen recente controle’. Pas over enkele jaren zouden alle zaken een score moeten hebben. Bij de geëvalueerde zaken, zo’n 54.000, haalde 2,5 procent van de operatoren de score ‘uitstekend’, 42 procent haalde ‘zeer goed’, 3 procent scoorde ‘goed’ en 1 procent ‘voldoende’. Bij 0,14 procent is er een voorlopige score ‘te verbeteren’ en bij 0,25 procent de definitieve score (na hercontrole) ‘te verbeteren’. Naast de publieke site heeft het FAVV een meer gedetailleerde website die enkel toegankelijk is voor mensen uit de sector die zich kunnen inloggen. Veel horeca-uitbaters zijn niet gelukkig met de publicatie van de inspectieverslagen van het voedselagentschap. Zij vrezen dat de consument de gegevens verkeerd zal interpreteren. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150630_01755573 Datum: 30/06/2015 om 13:09 Mening Dit artikel plaats ik onder het forum ‘Cultureel-maatschappelijk’ omdat ik het maatschappelijk belang van Foodweb inzie. Het is altijd leuk om een keer uit eten te gaan, maar het is altijd moeilijk om een keuze te maken. Mensen willen iets goed, lekker en gezond eten, maar ze willen ook dat de regels omtrent hygiëne toegepast worden in de keuken. Als bezoeker mag je doorgaans de keuken niet betreden, dus weet je nooit met zekerheid of de regels rond de hygiëne grondig toegepast worden. Een restaurant kan er bijvoorbeeld wel mooi en hygiënisch uitzien qua interieur, maar dat zegt nog niets over de situatie in de keuken. Daarom vind ik het goed dat Foodweb werk maakt van een rating qua hygiëne en deze rating online te plaatsen, zodat iedereen hier rekening mee kan houden bij de keuze van een eethuis, restaurant … . De bezorgdheid van de horeca-uitbaters begrijp ik eveneens. Mensen zullen sowieso een plaats kiezen met een hoge rating. Het is aan de horeca-uitbaters om ervoor te zorgen dat ze zelf een hoge rating krijgen door hygiëne prioriteit te geven. Mensen betalen liever iets meer voor een etentje op een hygiënische plaats, dus het is zeker een win-win situatie om aan de hygiëne te werken. |