actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st May 2015, 23:35
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User

Kunnen blinden met deze bril weldra zien?

Brillen die blinden doen zien zijn binnenkort geen sciencefiction meer. Met dit infrarood gadget zouden de blinden kunnen zien. Met dit systeem projecteert de bril beelden rechtstreeks in de ogen. Het werd ontwikkeld door het Franse bedrijf Pixium Vision. Volgend jaar kan het systeem getest worden.

Er komt wel een kleine operatie bij kijken. Een chirurg plant een kleine silicone chip met 150 elektroden in het netvlies van de blinde. Het systeem werkt op een hoogtechnologische manier. Een geďntegreerde camera in de bril stuurt beelden naar een draagbare computer. Deze computer zet de beelden om in een infrarood signaal dat door de bril in het oog geprojecteerd wordt. De technologie is gebaseerd op neuromodulatie. Hierbij stimuleert elektriciteit in een chip het zenuwstelsel en kan de blinde terug zien.

Het terug zien is wel relatief. Eerst moet de blinde zijn hersenen trainen om de beelden die hij ziet in grijs, wit en zwart te leren herkennen. “Het zicht komt niet volledig terug, maar ze zien wel op een andere manier”, zegt de chirurg Yannick Le Mer die de chip in een testfase inplantte.

Zoals alle prototypes is de kostprijs van dit gadget ook erg hoog. Het kost 100.000 euro zonder de operatie.

Bron: Het Belang van Limburg
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150430_...ril-weldra-zien

Mening: Nadat ik dit artikel las, was ik ervan onder de indruk. Ik hoop ten zeerste dat deze behandeling gaat werken en dat we daardoor de blinden terug een beetje kunnen laten zien. Ik ben er echter niet zeker van dat dit gaat werken. Er zijn nog geen resultaten bekend want de testen kunnen pas volgend jaar worden uitgevoerd. Het prijskaartje is ook nogal aan de hoge kant. Ik hoop dat de testen positief zijn, maar ik blijf sceptisch. Eerst zien, dan geloven. De resultaten afwachten dan maar.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 1st May 2015 om 23:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:14.