|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Dit jaar acht trajectcontroles langs gewestwegen
De komende maanden komen er op de Vlaamse gewestwegen acht installaties met trajectcontrole in beide richtingen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geantwoord op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Marino Keulen.
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten gemeten. Dat systeem vermijdt dat mensen gewoon op hun rem kunnen gaan staan bij een gewone flitscamera en nadien opnieuw versnellen. Vlaanderen telt al drie plaatsen met trajectcontrole op de snelwegen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts liet al verstaan dat er twee extra trajectcontroles op snelwegen bij komen: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Die tracés worden gefinancierd vanuit het gewest. Daarnaast is het de bedoeling trajectcontroles op de gewestwegen in te voeren. Dat is een bevoegdheid van de politiezones. Zij bakenen, op basis van het aantal ongevallen en snelheidsovertredingen, prioritaire zones af. Minister Weyts liet eerder al verstaan dat er 25 tracés op de prioriteitenlijst staan. Bedoeling is om de komende maanden alvast op 8 plaatsen langs gewestwegen installaties te plaatsen, telkens in beide richtingen. Volgens vraagsteller Keulen mogen de specifieke locaties nog niet vrijgegeven worden. De gesprekken met de politiezones lopen naar verluidt nog. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655091 Mening: Ik ben van mening dat dit een goed initiatief is. Ten eerste vind ik dat het verhogen van het aantal snelheidscontroles alleen maar positief kan zijn. Ik ben ervan overtuigt dat wanneer er meer snelheidscontroles zijn, dat er dan ook minder overtredingen en ook ongevallen gaan zijn. Ten tweede vind ik ook dat een trajectcontrole een beter methode is dan een flitspaal. Wanneer je een flitspaal op de weg ziet kan je nog snel even op je rem gaan staan waardoor je niet geflits wordt, terwijl je heel de weg te snel hebt gereden maar enkel op dit kleine stukje niet. Bij een trajectcontrole kan je niet te snel rijden, je gemiddelde snelheid wordt berekend. Je kan dus niet zomaar even op je rem gaan staan waardoor je niet te snel rijd. Bestuurders gaan hier dus heel de tijd op hun snelheid moeten letten en niet enkel als ze een flitspaal zien. Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 29th April 2015 om 14:10. |