|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Vervoer van dieren moet zich ook buiten Europa aan EU-regels houden
Wie dieren vervoert vanuit de EU moet zich ook buiten Europa houden aan de Europese regels rond dierenwelzijn, zoals bijvoorbeeld de verplichte pauzes voor drenken en voederen. Dat zegt het Europees Hof van Justitie donderdag in een Duitse zaak.
Wie varkens, runderen, paarden, schapen of geiten wil vervoeren naar een land buiten de Europese Unie, moet net als bij lang transport binnen de EU een concrete planning van de trip voorleggen. Daaruit moet blijken dat rekening gehouden is met de voorschriften rond pauzes voor drenken en voederen, net als met de transport- en rusttijden. De nationale autoriteiten moeten nagaan of de voorgelegde reisplanning wel aan de regels voldoet en kunnen desnoods aanpassingen eisen. Ook voor het stuk van de reis buiten de Europese Unie, onderstrepen de rechters in Luxemburg nu. Al laten ze wel wat marge voor situaties waarin de regels of administratieve praktijken in een derde land een volledige naleving onmogelijk maken. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20150423_01644552 Mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat het vervoer van dieren vanuit de EU, zich ook in het buitenland moet houden aan de regels. Ik verschiet ervan dat dit niet automatisch gebeurt. De Europese regels rond dierenwelzijn zijn er niet voor niets. Dieren hebben het recht om regelmatig gevoed en gedrenkt te worden. Ik vind het goed dat men een concrete planning van de trip moet voorleggen. Op die manier is men er zeker van dat men rekening houdt met de verplichte pauzes rond voederen en drenken. Laatst aangepast door g*tte.jansen : 23rd April 2015 om 12:09. |