|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Daarom kijkt uw trouwe viervoeter u zo smekend aan
Daarom kijkt uw trouwe viervoeter u zo smekend aan
Als uw hond u aanstaart, is dat niet per definitie om te bedelen. Oogcontact is de hoeksteen voor de band tussen mens en hond, ontdekten Japanse onderzoekers. De warme band tussen honden en hun baasjes lijkt nogal op die tussen ouder en kind: door elkaar aan te kijken, voelen ze verwantschap. Bij oogcontact tussen hond en baasje maken beiden extra oxytocine aan, beter bekend als het 'knuffelhormoon', dat genegenheid opwekt. Andersom werkt het ook: geef je een hond extra oxytocine, gaan ze hun baasje nog meer aankijken. Opvallend: bij wolven, de dichtstbijzijnde familieleden van de hond, werkt dit sociale hechtingsmechanisme tussen mens en dier niet. Zelfs niet als ze door mensen zijn opgevoed. Het systeem moet dus tijdens de domesticatie van de hond zijn ontstaan, tegelijk bij honden en mensen, schrijven de onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Science. De Japanners zetten dertig honden elk in een aparte ruimte met hun eigenaar en lieten ze een half uur met elkaar samen zijn. Vooraf en achteraf werd de concentratie oxytocine in de urine van baas en hond gemeten. Hondenbaasjes die het meeste oogcontact hadden met hun viervoeter, bleken de hoogste oxytocineconcentratie in hun urine - en dus in hun hersenen - te hebben. Voor de honden gold hetzelfde. Wolven In een tweede experiment kreeg een nieuwe groep honden van tevoren oxytocine of een zoutoplossing via hun snuit toegediend. Baasjes en honden brachten weer een half uur samen in één ruimte door, al mochten de mensen hun hond tijdens het experiment niet aanhalen. De teefjes die oxytocine hadden gekregen, bleken meer oogcontact te zoeken met hun baasjes. Bij reuen was er geen verschil - mogelijk zijn vrouwtjes gevoeliger voor oxytocine. De eigenaren van de behandelde honden hadden na een half uur weer verhoogde oxytocineconcentraties. Catholijn Jonkers, hoogleraar intelligente systemen van de TU Delft, reageert enthousiast op het onderzoek. Dat oogcontact tussen honden en mensen zo belangrijk is, verbaast haar niet. Ze wijst op een Hongaarse studie, waarbij honden en door mensen opgevoede wolven een moeilijke taak moesten uitvoeren. Als dat niet goed lukte, vroegen de honden hulp aan hun menselijke begeleiders door hen aan te kijken. Wolven deden dat niet. Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/d...d-aan-a2290175/ Datum: 17/04/2015 om 11u11 Mening Als we maar kunnen lachen is veel gezegd, maar ik vond het een vertederend artikel dat mij liet glimlachen. Daarom post ik het artikel onder dit forum. Uit ervaring merk ik dat honden veel meer aandacht nodig hebben dan andere dieren. Doorheen de hele dag is een hond paraat om te spelen, knuffelen, rustig te liggen als het baasje tv kijkt … . Honden zijn heel aanhankelijke dieren. Ze zitten vol met liefde voor hun baasje en laten het graag merken, dit is ook de reden waarom veel mensen kiezen voor een hond als huisdier. Zeker als iemand alleen woont heeft hij/zij vaak een hond nodig tegen de eenzaamheid. Persoonlijk heb ik er nooit echt bij stilgestaan waarom honden altijd op een smekende manier naar hun baasje kijken. Na het lezen van dit artikel begrijp ik het wel. Aanvankelijk dacht ik dat de hond iets wou doen, iets nodig had of simpelweg ‘ik hou van jou’ wilde zeggen. Voor mensen die veel liefde nodig hebben en veel liefde kunnen geven is de hond een ideaal huisdier. |