actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th January 2015, 18:17
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Een rode X negeren, is je leven riskeren

Wegen en Verkeer start campagne ‘Een rode X negeren, is je leven riskeren’

Het Agentschap Wegen en Verkeer start een nieuwe campagne om bestuurders bewust te maken van de gevaren van het negeren van de rode X: het rode kruis dat verschijnt op signalisatieborden boven de snelweg wanneer een rijstrook wordt afgesloten.
Veel bestuurders geven geen gevolg aan deze signalisatie. Ze begaan niet enkel een zware verkeersovertreding maar brengen ook zichzelf en anderen in levensgevaar. Met doodshoofden op affiches en in online-campagnes hoopt Wegen en Verkeer dat chauffeurs hun gedrag bijsturen.
‘Een rijstrook wordt niet zomaar afgekruist. Het gebeurt bijvoorbeeld wanneer een rijstrook versperd is door een ongeval, wanneer er werken uitgevoerd worden of wanneer mensen met pech gestrand zijn. De aanduiding dat de rijstrook verboden is voor verkeer, moet er voor zorgen dat mensen die op deze rijstrook stil staan door pech, werken of een ongeval daar veilig zijn. Wanneer bestuurders dit negeren kunnen de gevolgen nefast zijn. Zo reed in de Kennedytunnel onlangs een bestuurder in op een defecte wagen omdat hij de afgekruiste rijstrook had genegeerd.’
Om een beter zicht te krijgen op de problematiek, start het Vlaams Verkeerscentrum dit jaar een case studie op om het negeren van de rode X in kaart brengen. De resultaten zullen pas over meerdere maanden gekend zijn, aldus Ilse Luypaerts, woordvoerder van Wegen en Verkeer.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150112_01469429
Datum: 12/01/2015 om 14:13


Mening

Een rode X negeren is nooit een goed idee. De campagne ‘Een rode X negeren, is je leven riskeren.’ vind ik daarom ook op zijn plaats. Persoonlijk zag ik nog nooit een bestuurder over een rijstrook met een rode X rijden, maar ik kan mij wel voorstellen dat dit gebeurt. Er zijn nu eenmaal veel mensen die gepresseerd zijn tijdens het rijden. Ze ergeren zich enorm in het verkeer wanneer het traag vooruit gaat en kiezen dan liever voor een snellere weg, namelijk de rijstrook waar op dat moment eigenlijk niet gereden zou mogen worden. Toch denk ik dat het niet altijd opzettelijk is, zeker bestuurders die voor de eerste keer op de snelweg rijden. Meestal zijn ze op dat moment aan het leren rijden en dat zorgt bij sommige mensen voor zoveel stress dat ze niet op alles kunnen letten en het signaal gewoon missen. Als er iemand naast de bestuurder zit is het dan natuurlijk de bedoeling dat hij/zij tegen de bestuurder zegt dat hij/zij daar niet mag rijden en waarom. Er is nog een derde situatie die ik mij kan inbeelden. In enkele gevallen is het een noodzaak om op een verboden rijstrook te rijden. Denk maar aan motorpech of angst. Als het erg druk is en je staat aan het einde van een file ben ik er zeker van dat sommige bestuurders angstig zijn als ze bijvoorbeeld een vrachtwagen op hoge snelheid zien aankomen. Ik kan mij inbeelden dat deze bestuurders dan instinctief beslissen om hun auto op de verboden rijstrook te zetten om zichzelf te beschermen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.