|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
De Lijn brengt zwakke punten kusttramtraject in kaart
De Lijn brengt zwakke punten kusttramtraject in kaart
Vervoersmaatschappij De Lijn gaat de pijnpunten op het kusttramtraject in kaart brengen. Dat zegt De Lijn nadat zandophopingen de jongste weken meerdere keren voor hinder zorgden, vooral tussen Oostende en Westende-bad. Ook afgelopen weekend lag het tramverkeer een tijdlang stil omdat er hopen zand op de sporen was terecht gekomen. Zandophopingen zorgden de jongste weken voor veel problemen. Afgelopen zaterdag moest het verkeer voor de tweede keer in een week stilgelegd worden, en eind oktober ontspoorde in Middelkerke een kusstram, zonder erg. ‘De problemen van de jongste weken zijn te wijten aan uitzonderlijke omstandigheden, ten gevolge van de aanhoudende wind uit het noordwesten die het zand landinwaarts blaast’, klinkt het bij De Lijn. ‘Onze technische dienst heeft alles gedaan wat ze kon. We zetten een bulldozer in om het zand weg te scheppen, en we hebben ook een zandzuiger. We hebben telkens meteen vervangbussen ingelegd om de hinder voor de reizigers te beperken.’ De Lijn wil daarom de pijnpunten op het traject tussen De Panne en Knokke in kaart brengen. ‘Het is dan de bedoeling om zo snel mogelijk samen te zitten met alle betrokken partners. We kijken met De Lijn altijd vooruit’, klinkt het. De partners namen in het verleden al maatregelen tegen zandophoping. Zo werd onder impuls van De Lijn, het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust en het Agentschap Wegen en Verkeer in 2012 een keerwand van ongeveer een meter hoog opgetrokken op de Kustbaan tussen Oostende en Middelkerke. Dat proefproject werd in 2013 zelfs uitgebreid, maar toch konden nog niet alle problemen op het traject tussen Oostende en Westende-bad worden weggewerkt. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141229_01450505 Datum: 29/12/2014 om 14:20 Mening Zowel voor De Lijn zelf als voor de reizigers is het niet fijn dat de kusttram moeilijkheden heeft ten gevolge van zandophopingen. Ik vind het goed dat De Lijn deze problemen communiceert naar de media toe. Zo krijgen de reizigers een beter beeld over wat er allemaal gaande is. Reizigers appreciëren het enorm om op de hoogte gesteld te worden van zo’n gebeurtenissen en zijn nieuwsgierig naar de oplossingen die De Lijn voor ogen heeft. Het feit dat zo’n nieuws in de media verschijnt geeft blijk van het engagement van De Lijn om iets te doen tegen toekomstige verkeershinder ten gevolge van zandophopingen. De beste manier om iets te leren is door fouten te maken. Een fout is een groot woord, maar dat is wel waar het op slaat. Er moet iets gebeuren vooraleer mensen inzien dat er iets moet gebeuren, dat is nu eenmaal zo. Vergissen is en blijft menselijk. Ik hoop dat De Lijn met een oplossing komt waarbij zo’n problemen naar de toekomst toe vermeden kunnen worden. |