|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Artsen willen verbod op sportsponsoring door biermerken
Reclame voor alcohol hoort niet thuis op voetbalshirts of langs hockeyvelden. Een groep Britse artsen vraagt een verbod. ’Goed idee’, beaamt kinderarts Thierry Devreker (UZ Brussel). Maar hij vreest dat er te veel geld rondgaat om het effectief ingevoerd te krijgen.
Als Romelu Lukaku een doelpunt maakt voor Everton, doet hij dat met Chang vooraan op zijn truitje, een Thais biermerk. Wie een avondje Champions League kijkt, struikelt haast over de reclame voor Heineken. En wat te denken van de hoogste voetbalafdeling in ons land: de Jupiler Pro League. Voetbal, maar ook andere sporten, rekenen op alcoholproducenten om hun kas te spijzen. Dat is een probleem, meent een groep Britse artsen en gezondheidsprofessionals. In een brief aan de krant The Guardian roepen ze de regering op om een einde te maken aan het sponsoren van sport door producenten van alcoholische dranken. ‘Blootstelling aan advertenties voor alcohol doet jongeren meer drinken, en dat op jongere leeftijd’, is hun argument. ‘Zouden sporten geen gezonde levensstijl moeten promoten?’, vragen ze zich af. Kindergastro-enteroloog Thierry Devreker van het UZ Brussel klaagt al langer de verwevenheid tussen alcohol en sport aan. ‘De biermerken weten dat ze zichtbaarheid krijgen en een bepaald imago creëren door sporten te sponsoren. Ik vrees dat een verbod niet realistisch is. De overheid wil de accijnzen niet mislopen, de bonden en de clubs willen hun inkomsten niet kwijt geraken. Maar ik sta er wel achter.’ Uit eerder onderzoek van Devreker blijkt dat jonge sporters vaker in de drank vliegen dan hun leeftijdsgenoten. ‘Daar spelen verschillende factoren mee. Van groepsdruk tot de Rode Duivels die met hun gezicht op een blikje Jupiler staan.’ Bierbrouwer AB InBev (Jupiler) was niet bereikbaar voor commentaar. Bron: De Standaard 27/12/2014 http://www.standaard.be/cnt/dmf20141227_01448673 Eigen mening: De reactie van de arts begrijp want het is niet logisch dat een sportclub wordt gesponsord door een bedrijf dat alcohol produceert. Sport staat voor beweging en gezondheid niet voor alcohol drinken. Ik begrijp de sportclubs want via die sponsoring hebben ze minder kosten en voor de bedrijven is sport een handige manier van publiciteit. Als Lionel Messi bijvoorbeeld reclame gaat maken voor een biermerk dat gaat dat bedrijf zijn inkomsten zien verhogen want het gaat om een bekende voetballer. De mensen kopen het misschien niet voor het bier zelf maar als een verzamelitem. In het artikel staat ook dat de reclame van alcoholproducenten de jongere aanzet tot drinken. Hebben de jongeren dit niet persoonlijk in de hand? |