|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
‘Horrortandarts’ eet en drinkt niet meer - uitleveringsbesluit voor Kerst
‘Horrortandarts’ eet en drinkt niet meer - uitleveringsbesluit voor Kerst
Mark van N., beter bekend als de ‘horrortandarts’, is gestopt met eten en drinken. Dat verklaarde hij vandaag tijdens het kort geding over zijn dreigende uitzetting naar Frankrijk, meldt persbureau ANP. De tandarts is in Frankrijk aangeklaagd voor de mishandeling van tientallen patiënten. Van N. wil in het kort geding de uitzetting voorkomen, omdat hij zelfmoordneigingen zou hebben. In de zitting vandaag verklaarde Van N. opnieuw “liever dood” te zijn. Die zelfmoordneigingen heeft Van N. naar eigen zeggen al sinds 2007. Zijn advocaat, Lauk Woltring verklaarde eerder al: “We willen uitstel krijgen tot hij in orde is. En we willen dat Frankrijk garantie geeft dat hij een behandeling kan krijgen.” Van N. eet en drinkt sinds woensdag niet meer. Aanleiding was het nieuws dat zijn medisch dossier door een van zijn psychologen aan het OM was gegeven, in plaats van aan een andere behandelaar. “Daar ben ik heel verdrietig om. Mijn gevoel van veiligheid is weg.” De psychische problemen van Van N. zijn volgens zijn advocaat veroorzaakt doordat hij eigenlijk een vrouw wil zijn. De enige die daarvan wist was zijn partner, die in 2006 overleed. Daarna zouden de problemen zijn begonnen. De Nederlandse staat heeft verklaard dat Van N. ook in Frankrijk de zorg kan krijgen die hij nodig heeft. Bovendien is afgesproken dat hij een eventuele straf in Nederland mag uitzitten. De uitspraak van de Haagse rechtbank over de uitzetting volgt op 23 december. Canada Van N. werd in september opgepakt in Canada, op verzoek van Frankrijk. Dat land wil de tandarts vervolgen voor zijn wangedrag in zijn tandartspraktijk in Château-Chinon. De tandarts zou gezonde tanden hebben getrokken, kaken hebben gebroken en delen van instrumenten in het tandvlees hebben laten zitten. Patiënten kregen last van bloedvergiftiging, snel terugkerende abcessen en schade aan de wortels van het gebit. De Nederlandse justitie doet zelf ook onderzoek naar Van N., die voor zijn vertrek naar Frankrijk een praktijk had in Den Haag. In Canada heeft de tandarts namelijk gezegd dat hij zijn partner, die tevens zijn tandartsassistente was, in 2006 heeft geholpen bij zelfdoding. Mensen in de omgeving van het stel dachten dat ze gestorven was aan drankmisbruik. Het OM heeft echter geen bezwaar als Van N. eerst in Frankrijk wordt berecht. Bron: NRC Handelsblad http://www.nrc.nl/nieuws/2014/12/12...lak-voor-kerst/ Datum: 12/12/2014 Eigen mening: Ik ben van mening dat ook gevangenen recht hebben op een behoorlijke behandeling van hun psychische problematieken. Als de man in kwestie verklaart zelfmoordneigingen te hebben, moet dit ook serieus genomen worden. Wanneer echter bewezen wordt dat deze zorg ook aan de man verstrekt kan worden in Frankrijk, zie ik er geen probleem in dat hij wordt uitgeleverd aan Frankrijk om daar berecht te worden voor zijn misdrijven. Daarenboven bestaat de kans dat hij een deel van zijn straf mag uitzitten in Nederland, dus het kan zijn dat hij al vrij snel terug in Nederland zal zijn om een deel van zijn straf uit te zitten. Met zijn hongerstaking probeert hij de Haagse rechtbank onder druk te zetten om een beslissing te nemen die hij wenselijk acht. Ik vrees echter dat de rechtbank zich niet zo onder druk zal laten zetten en dat de man dus snel zal inzien dat zijn hongerstaking weinig effect heeft. |