|
#1
|
||||
|
||||
Rijbewijs eenvoudiger
Rijbewijs halen eenvoudiger
BRUSSEL - De ministerraad heeft vandaag ingestemd met een nieuwe rijopleiding. Die moet vanaf 1 september 2006 van kracht worden, verklaarde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt. Het doel is dat iedereen op zijn achttiende verjaardag zijn rijbewijs kan halen, aldus nog de minister. Het huidige systeem van rijopleidingen is erg ingewikkeld, stelt Landuyt. Uit studies blijkt ook dat mensen die hun rijbewijs via vrije begeleiding halen geen slechtere chauffeurs zijn dan zij die via de rijschool hun rijbewijs halen. Vanaf 17 jaar kan men een theoretisch examen afleggen, waarna men minstens drie maanden kan oefenen met een begeleider in voorbereiding voor de praktische proef. Die begeleider moet minstens acht jaar rijervaring hebben. Twee systemen Er zijn twee schoolsystemen. Ofwel volg je zes uur rijles en kan je dan minimum drie maanden oefenen met een begeleider, ofwel volg je 20 uur rijles en kan je drie maanden zonder begeleider oefenen. Maar dan moet je wel achttien jaar oud zijn. Gedurende het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs geldt een nultolerantie inzake verkeerovertredingen. Wie een overtreding van de derde of vierde graad begaat, ziet zijn rijbewijs ingetrokken en moet het theoretische en/of praktische examen opnieuw afleggen. Landuyt overlegt nu met de rijschoolsector om de opleidingen van zes en twintig uur in te vullen. Ook is overleg nodig met de examencentra over de invulling van het rijexamen. Tenslotte stelde de minister dat hij nog met de onderwijsministers van de verschillende gemeenschappen wil praten over de integratie van de theoretische rijopleiding in het onderwijs. Beroepsfederatie: ,,Niets over de inhoud?'' De Federatie van de Beroepsautorijscholen van België (FAB) vindt het jammer dat enkel over de prijs en de duur van opleidingen gesproken wordt en met geen woord over de inhoud wordt gerept. Dat zegt voorzitter Georges Van Aerschot. Het voorstel van Landuyt houdt volgens Van Aerschot ook geen rekening met de evolutie op Europees niveau. Het gemiddeld aantal uren praktijk bedraagt in Europa 27,6, terwijl in het voorstel van Landuyt in een van de systemen sprake is van een minimum van zes uur. ,,Maar wat kan men nu op zes uur tijd leren?'', aldus de voorzitter. Voorts moet een vrije begeleider enkel sinds acht jaar een rijbewijs hebben, maar verder is er geen enkele controle op hoe en hoe vaak de begeleidier in die acht jaar daadwerkelijk gereden heeft. Van Aerschot was verrast dat hij de nieuwe regeling via de media moest vernemen en dat er vooraf geen overleg met de sector was. VAB positief De VAB vindt de voorgestelde hervorming van de rijopleiding ,,een goede, maar slechts een eerste stap''. Een en ander moet immers nog ingevuld worden. De Vlaamse automobielclub zal daarbij onder meer ijveren voor een tussentijdse evaluatie in de loop van de rijopleiding, voor de invoering van nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld de rijsimulator en voor een professionele begeleiding van de vrije begeleiders. Positief is ,,dat de verschillende opleidingsmodellen gelijkwaardig worden, waarbij niet zozeer de duur van de opleiding van belang is maar wel de kwaliteit en het opdoen van ervaring'', aldus de VAB in een mededeling. Touring: ,,goedkoop en niet veilig'' Minister Landuyt ,,kiest voor goedkoop in plaats van voor veiligheid'', stelt automobielorganisatie Touring van zijn kant in een reactie. De hervorming is er duidelijk op gericht zoveel mogelijk jongeren in de richting van de goedkopere maar niet-professionele vrije begeleiding te duwen, verzucht Touring. Dit zal niet zorgen voor een daling van het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer. ,,In geen enkele ander land bestaat de vrije begeleiding zoals die in ons land bestaat.'' Touring wijst erop dat de prijs van de opleiding in een rijschool verlaagd kan worden, bijvoorbeeld met rijopleidingscheques, gefinancierd door het Verkeersveiligheidsfonds, door een verlaging van de BTW of door het fiscaal aftrekbaar maken van de opleiding. Test-Aankoop: blij met vrije begeleiding Consumentenorganisatie Test-Aankoop is verheugd dat ,,de kaart van de vrije begeleiding volop uitgespeeld wordt'' in het voorstel van Landuyt. Een recente studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid toonde aan dat de vrije begeleiding minstens even goede resultaten geeft als de opleiding in een rijschool, aldus de verbruikersorganisatie. RYD: ,,stap achteruit'' Voor de Responsible Young Drivers is de hervorming van Landuyt "een stap achteruit". ,,Door de kwaliteit van de opleiding ondergeschikt te maken aan de prijs, zal de onwetendheid van de jongeren alleen maar toenemen.'' kld
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |
#2
|
||||
|
||||
Waarom het behalen van een rijbewijs zo aanmoedigen?
Ze zouden beter het gebruik van openbaar vervoer wat meer aanmoedigen of wat goedkoper en gebruiksvriendelijker maken (lees: meer routes). Hoe sneller mensen hun rijbewijs hebben, hoe sneller ze met de auto gaan rijden en hoe minder ze met de bus of de fiets gaan rijden... Ik merk dat aan mezelf ook... Vroeger reed ik steeds zonder probleem met de fiets naar de bib in Turnhout, nu zit ik al in m'n auto voor ik het doorheb...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#3
|
||||
|
||||
OP die vlakken heb je gelijk; maar ik ondervind nog heel vaak problemen hoor:
als ik bijvoorbeeld naar yannick wil in nijlen, moet ik vanuit putte-kapellen eerst de bus nemen naar kapellen, vanuit kapellen de trein naar antwerpen, daar 3kwartier wachten op mijn volgende trein, en dan de trein naar herentals of turnhout. Ondertussen ben ik dus meer dan 2uur onderweg. Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs te halen en als ik met de auto naar yannick ga, ben ik een dik half uur onderweg, op die andere anderhalf uur kan ik dus nog heel wat voort school doen! Als ik op vrijdag iets wil gaan drinken, kan ik ook maar tot half 11blijven, dan heb ik mijn laatste bus. Dus zoals wim ook al zei: meer routes(maar dit lijkt me niet direct haalbaar: ze zijn net van plan om er een heleboel te schrappen)
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#4
|
||||
|
||||
luiheid
Er zijn nog geen gevaren genoeg op de baan zeker? Het is inderdaad zo dat ze beter meer routes maken, betere verbindingen, maar de meesten willen toch hun rijbewijs halen, ookal weten ze dat het "beter" is om met het openbaar vervoer te rijden. De mens is een blijft een lui wezen, we nemen liever vlug zelf onze auto dan (al is het maar 10 minuten) te wachten op de bus. Ik zelf ook hoor, dat geef ik toe... Al heeft dat misschien te maken ùet het feit dat ik al bijna 5 minuten met de auto (en dus heel wat langer te voet of met de fiets) moet rijden voor ik aan een bushalte ben! (dus toch meer routes?)
Ik vind het wel een slecht idee om de rijopleiding te vergemakkelijken, want hoe je het ook bekijkt, in het verkeer zijn er al genoeg 'zotten', waarvan je je dikwijls afvraagt hoe die hun rijbewijs hebben gehaald. Als je dan de opleiding nog eens gaat vergemakkelijken ben je helemaal goed bezig!
__________________
In vandaag ligt een deel van het verleden, en dat samen neem je weer naar morgen mee. En uit de dingen die wij gisteren deden, ontstaat uiteindelijk ieder nieuw idee... |
#5
|
|||
|
|||
Ik denk niet dat als je het rijexamen gaat vergemakkelijken dat er dan meer (zotten) op de baan zullen komen. Ik denk dat je rijgedrag op de baan iets is dat je zelf in de hand hebt en misschien wel wat in je karakter zit.
|
#6
|
|||
|
|||
Ik vind de nieuwe regeling niet slecht. Je kan dan wel je rijbewijs op je 18 jaar halen, maar je mag in het eerste jaar geen overtredingen doen. Als je nu kijkt naar hoeveel jongeren in hun eerste jaar overtredingen maken, daar zou je van versteld staan denk ik. Ikzelf val weer "buiten de boot". Ik zit al enorm lang te wachten tot ik eindelijk alleen met de auto mag rijden. Volgende week woensdag is het hopelijk zover. Nu nog goed rijden en de rij-instructeur die hopelijk goed gezind is, en dan mag ik eindelijk met m'n eigen auto de baan op. Moest ik in het nieuwe systeem zitten, zou ik nu alweer 9 maanden rondrijden. Is wel raar als ik daar aan denk. Dat je zegt dat je beter het openbaar vervoer neemt. Ik ben zelf elke dag naar Antwerpen naar school geweest en ik was na 2 jaar het openbaar vervoer beu. Altijd wachten omdat de bus maar elk uur reed. Of ik moest van Brecht naar Vorselaar. Ik was meer dan 2 uur onderweg, terwijl dit met de auto 20 minuten is. Verder ben ik het eens met Frederick. Je manier van rijden, dat heb je zelf in de hand. Of je nu je rijbewijs haalt op 18 of 19 jaar.
__________________
The greatest thing you’ll ever learn is just to love, and be loved in return. |
#7
|
|||
|
|||
Ik vind dat er inderdaad iets gedaan moet worden aan de huidige rijopleiding, maar dan vooral op vlak van de prijs. Als je moeder of vader geen tijd heeft om je te leren autorijden, dan betaal je al gauw 1000 euro vooraleer je je rijbewijs in handen hebt. Als je dit dan nog uit eigen zak moet betalen, dan zal je er vele werkuurtjes voor mogen kloppen.
Het voorstel van minister Landuyt is op sommige vlakken wel goed, bijvoorbeeld door het invoeren van maar twee mogelijke opleidingen i.p.v drie. Maar op andere vlakken ben ik er niet mee akkoord: - Zo vind ik het minimum van 6 uur rijschoolbegeleiding wat weinig. Uit onderzoek van het Steunpunt Verkeersveiligheid is immers gebleken dat het aantal verkeersongevallen waar jongeren bij betrokken raken, daalt naarmate er meer rijervaring opgedaan wordt. Het opdoen van rijervaring moet daarom een centraal onderdeel zijn van een rijopleiding. - Ik vind het ook niet juist dat men enkel voor mensen die nog geen jaar een rijbewijs hebben een nultolerantie voor verkeersovertredingen gaat invoeren en dat zij bij een overtreding van derde of vierde graad hun examen terug moeten afleggen. Wat dan met de andere “brokkenmakers” en snelheidsduivels? En met de oudjes? Er moet dringend iets gedaan worden aan de oudjes achter het stuur. Zij vormen vaak een groot gevaar op de baan. Zo is er een week geleden nog een 79-jarige Nederlandse automobiliste tegengehouden die met ruim 180 km per uur over de A6 scheurde. Ze haalde ook rechts in en negeerde meerdere stoptekens van de politie. In Aalst hebben ze een goed initiatief ondernomen, vind ik. Zij bieden de senioren de mogelijkheid deel te nemen aan een voortgezette rijopleiding voor 55-plussers. De opfrissing van de verkeersreglementering stelt hen in staat om zo lang mogelijk op een verantwoorde manier mobiel te blijven. - De hervorming zal ook rampzalige gevolgen hebben voor de tewerkstelling in de sector van de autorijscholen. Er zullen heel wat mensen ontslagen worden. |
#8
|
|||
|
|||
Ik ben gisteren geslaagd voor m'n rijexamen. De examinator zei dat ik fantastisch had gereden. Voor mij maakt het dus niet meer uit hoe je voortaan je rijbewijs kan halen. Ik rij nu rond met m'n eigen auto en ik ondervind toch wel dat ik nog steeds voorzichtig ben. Ik rij nu helemaal alleen en je moet toch wel goed opletten op het verkeer. Ik hoop dat ik binnen een jaar kan zeggen dat het "een veilig jaar" was. Ik was dinsdagavond manoeuvres aan het oefenen en hetgeen ik daar zag, was te gek voor woorden. Iemand was aan het parkeren, maar in plaats van rechts te parkeren tussen twee voertuigen, deed zij het van links. Ook het keren in een straat voerde zij langs de linkerkant uit, terwijl deze alletwee langs rechts uitgevoerd moeten worden. Ze moet volgende week haar praktisch examen afleggen. Dan vraag ik me toch af hoe zij dat ginder gaat doen?
__________________
The greatest thing you’ll ever learn is just to love, and be loved in return. |
#9
|
||||
|
||||
Proficiat!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#10
|
||||
|
||||
Citaat:
Ikzelf kon niet met ons papa zijn auto leren rijden omdat die op naam van de zaak staat. ==> eerst zelf een auto moeten kopen ==> rijlessen, examens, ... allemaal zelf moeten betalen: 1020€ voor 18 lessen, 1x 15€ voor theorie examen(dus kheb nog chance ghad he dat er geen 30 of 45 zijn) en dan komt er binnenkort nog het praktijkexamen bij (met 1 of 2u extra vooraf oefeninen in deurne met rijschool) dus reken ook maar op 100à 150€ nog eens extra. totaalprijs gerekend: (alleen het leren rijden!) €1200 ongeveer. Jaja het zou inderdaad wat minder mogen kosten. maar je mag niet vergeten wat er voor die prijs allemaal bij inbegrepen is he! een rij instructeur die per les/per uur betaald wordt om zijn leven telkens te riskeren een goei verzekering die alles dekt de naft/diesel slijtage van den auto ....
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#11
|
|||
|
|||
Citaat:
Wel, meer routes inlassen (dus waarschijnlijk ook meer bussen aankopen) en het openbaar vervoer goedkoper maken kost nu eenmaal pakken geld voor de overheid. Dat mensen een auto kopen en wekelijks benzine moeten kopen om ermee rond te rijden, brengt hun geld op (taksen op auto en benzine). Dit is misschien vergezocht of pessismistisch van me, maar dit is nu eenmaal het enigste logische antwoord dat ik op jou vraag kon vinden... |
#12
|
||||
|
||||
Was eigenlijk meer een soort van retorische vraag Yannick.
Maar toch bedankt voor je reactie
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |