|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
"Leer alle 12-jarigen reanimeren"
Er zijn nog steeds te weinig mensen die een efficiënte reanimatie kunnen uitvoeren bij iemand uit hun omgeving die in nood verkeert, maar tieners zouden wel eens de oplossing kunnen zijn voor dat probleem. Dat zegt ZNA-spoedarts Jan Stroobants.
Dr. Stroobants, diensthoofd Spoed bij het ZNA Middelheim, besluit dat zowel uit wetenschappelijk onderzoek als uit een eigen initiatief om 4.000 leerlingen van 12 tot 14 jaar uit het Antwerpse de basisbegrippen van hartmassage uit te leggen. Kinderen blijken immers erg geschikt om familie en kennissen te overtuigen om ook reanimatie te leren. Het project van Stroobants startte in 2011, omdat efficiënte reanimatie door omstanders nog steeds te vaak uitblijft ondanks heel wat EHBO-cursussen en het steeds meer voor handen zijn van een defibrillatietoestel. De leerlingen die aan het project deelnamen, kregen een basiscursus en ze kregen ook de vraag de opgedane kennis te delen met familie en kennissen. De resultaten blijken volgens dr. Stroobants erg positief te zijn: elk kind slaagde erin gemiddeld 1,7 mensen te overtuigen om ook reanimatie te leren uitvoeren. Bevolking motiveren "Als deze methode wordt toegepast voor alle 12-jarigen, betekent dat concreet dat er 55 procent meer mensen uit hun omgeving zich geroepen voelen om met de juiste acties te starten, wanneer ze geconfronteerd worden met een hartstilstand", zegt hij. De spoedarts vraagt dan ook om lessen hartmassage op te nemen in het leerplan voor alle 12-jarigen. "Vandaag wordt er veel geïnvesteerd in defibrillatoren", aldus dr. Stroobants, "maar prioritair is een zo groot mogelijk deel van de bevolking te motiveren om de juiste actie te ondernemen." bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/-...meren-a2141470/ eigen mening: Een prachtidee vind ik dit! Zeer veel mensen weten niet goed wat te doen bij een hartstilstand bij anderen. Doordat dit hen wordt aangeleerd, gaan er gewoon levens gered worden. Het is ook een heel goed idee om het aan kinderen aan te leren, deze brengen hun kennis over op anderen en bovendien onthouden zij nog goed nieuwe kennis. Als je het mij vraagt, mag je dit direct in alle leerplannen zetten. Op deze manier zet je leerlingen ook aan om hun verantwoordelijkheid te nemen op momenten dat het nodig is. Dus ik zou zeggen: maak hier een thema-dag van in het middelbaar, die je leerrijk invult voor de leerlingen. |