|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Un plan pour l’égalité filles-garçons sans mauvais « genre »
Un plan pour l’égalité filles-garçons sans mauvais « genre »
On l’attendait pour la rentrée de septembre. Il aura fallu patienter près de trois mois pour connaître le détail du « plan d’action pour l’égalité entre filles et garçons » divulgué, mardi 25 novembre, par la ministre de l’éducation nationale, Najat Vallaud-Belkacem. Une centaine de « pistes pédagogiques » sont rendues publiques, avec la volonté manifeste de rendre le sujet de l’égalité entre les sexes consensuel, en tout cas de dédramatiser au maximum l’enjeu après des mois de crispations. Les grandes lignes de ce plan – formation initiale et continue de tous les personnels, implication des parents d’élèves, production d’outils pédagogiques – avaient été communiquées, le 30 juin, par le prédécesseur de Mme Vallaud-Belkacem, Benoît Hamon. À lui aussi avait incombé la lourde tâche d’annoncer, juste avant l’été, la « non-généralisation » des « ABCD de l’égalité », ce dispositif de lutte contre les stéréotypes sexués pris pour cible par les lobbys traditionalistes, sans donner l’impression de reculer. Un exercice d’équilibriste auquel l’ancien ministre, poussé vers la sortie peu avant la rentrée, a probablement laissé quelques plumes. Bron: Le Monde 25/11/2014 Mening: Dit artikel handelt over een plan dat men in Frankrijk opgemaakt heeft om de gelijkheid tussen meisjes en jongens meer in het daglicht te plaatsen. Dit plan is vooral opgesteld om de 'taboe' rond gelijkheid/ongelijkheid tussen meisjes en jongens binnen het onderwijssysteem te beperken. Ondanks het groot aantal acties dat er al gevoerd wordt om de gelijkheid tussen vrouw en man te benadrukken, is er binnen het onderwijs nog steeds nood aan dergelijke plannen. Niet alleen in Frankrijk, maar ook in België is er naar mijn mening soms nog een kloof tussen vrouwen en mannen. Het gaat zowel over een kloof tussen collega's, maar ook tussen leerlingen. De hoofdlijnen binnen het plan zijn onder anderen bijscholing van het personeel, betrokkenheid van ouders en productie van leermiddelen. Ik vind het belangrijk dat jongens en meisjes op een gelijke manier behandeld worden. Ik vind het jammer dat er nog steeds ouders zijn die er een probleem van maken dat bijvoorbeeld hun zoon les krijgt van een (jonge) vrouw. Naar mijn mening zou er in België ook wat meer rond dit onderwerp gedaan mogen worden. |