|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Problemen met bovenleiding op hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik
Problemen met de bovenleiding op de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik, ter hoogte van Hoegaarden, zorgen voor hinder op de verbindingen Oostende - Eupen en Brussel-Zuid - Wezet. Treinen op die lijn rijden om langs de klassieke lijn Leuven - Ans - Luik en lopen daardoor een twintigtal minuten vertraging op.
‘De problemen hebben mogelijk te maken met ijzelvorming’, laat Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, weten. ‘Naarmate de dag vordert, zou de situatie zich moeten normaliseren. Onze mensen blijven alvast stand-by.’ Rond 6.45 uur kwam een trein op de lijn Oostende - Eupen ter hoogte van Hoegaarden tot stilstand. De trein is daarop teruggekeerd naar Leuven, waar de reizigers konden overstappen op een andere trein. Sindsdien rijden treinen op die lijnen om langs de klassieke lijn. Een Thalystrein werd wel over de hogesnelheidslijn gestuurd, maar ook die kon rond 8.20 uur niet verder. Het is nog niet duidelijk hoe lang de hinder nog gaat duren, maar Petit verwacht dat de hinder in de loop van de dag zal normaliseren. ‘We zitten in de ochtendspits, maar over deze hogesnelheidslijn rijden niet zoveel treinen’, zegt Petit. De treinen in de andere richting, van Eupen naar Oostende en van Wezet naar Brussel-Zuid, rijden nog normaal. Bron: De Standaard 25/11/2014 http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01394638 |
#2
|
|||
|
|||
Eigen mening
Heeft Infrabel geen middel of een oplossing voor ijzelvorming? Het is bijna winter aan het worden dus er zal meer ijzelvorming op komst zijn. Als er in de winter dezelfde problemen zouden zijn in verband met de bovenleidingen van de sporen zoals vandaag, zal het treinverkeer misschien over een grotere schaal stilliggen.
De NMBS heeft al niet zo'n goede reputatie in verband met het op tijd komen van treinen en gisteren met de staking reden ook heel weinig treinen. Dit kan de NMBS misschien klanten kosten want als werkende mensen de trein moeten nemen naar hun werk en hun trein staat in vertraging kan de werknemer vragen of zijn werknemers meer gaan carpoolen. Een Thalystrein mocht wel vertrekken maar is dit wel verantwoord ? Door de ijzelvorming op de bovenleidingen kan de trein misschien elektrische voeding verliezen en staat hij weer stil. |