|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
China mag in recordcontract Nigeriaans spoor uitbouwen
China mag in recordcontract Nigeriaans spoor uitbouwen
China gaat voor bijna 10 miljard euro een spoorweg van 1.400 kilometer bouwen in het West-Afrikaanse land Nigeria. Het land realiseert zo zijn grootste buitenlandse handelsdeal ooit, en dat niet toevallig in de spoorwegsector. De China Railway Construction Corporation (CRCC) rijfde donderdag een miljardendeal binnen in Nigeria. Voor 12 miljard dollar - omgerekend een kleine 10 miljard euro - mag de specialist in spoorwegtechnologie een spoorweg gaan bouwen van 1.400 kilometer. De spoorweg loopt langs de kust van het West-Afrikaanse land, van Lagos in het Westen naar Calabar in het oosten. De trein kent 22 stops en zal een snelheid halen van 120 kilometer per uur. Volgens het Chinese persbureau Xinhua is de deal de grootste buitenlandse handelsdeal die een Chinees bedrijf ooit al afsloot. Het is een ferme opsteker voor de CRCC, die tien dagen geleden nog een ander miljardencontract in Mexico door de neus geboord zag. Mexico ontzegde een Chinees consortium toen een contract van om en bij de 3 miljard dollar omdat het zich zorgde maakte over de 'transparantie' van de bouwplannen. Dat China zo furieus aast op prestigieuze spoorcontracten, heeft alles te maken met de eigen economie. Om de groei van 7,5 procent van het bruto binnenlands product te vrijwaren, pompte de Chinese overheid de afgelopen jaren tot 100 miljard dollar in infrastructuurprojecten, waaronder de spoorwegen. China profiteert er daarbij van dat veel groeilanden, zoals Brazilië, Nigeria en Mexico, allen een forse expansie van de spoorwegen op de planning hebben staan. Maar vooral Afrika trekt de aandacht van China. Met het miljardencontract zet China een nieuwe stap in haar 'verovering' van het Afrikaanse vastenland. De aanwezigheid van China in Afrika is moeilijk te meten, maar verschillende schattingen gaan uit van een stijging van het aantal Chinese arbeiders van 100.000 naar een miljoen in het afgelopen decennium. Het nieuwe spoorwegcontract in Nigeria zou nog eens 200.000 jobs creëren bij de bouw en 300.000 bij de exploitatie. De export van het materieel van China naar Afrika kan neerkomen op een waarde van bijna 4 miljard dollar. Bron: De Tijd, 20/11/2014 http://www.tijd.be/politiek_economi...570016-3146.art Mening: Ik denk dat China een heel slim land is en dit project hen zeker ten goed gaat komen zoals in het artikel staat. Al vraag ik mij wel af of dit een goede zaak is voor alle groeilanden waar China spoorwegen wil plaatsen. De mensen in deze landen hebben misschien wel voor een tijdje werk, maar daarna? En wordt hun kostbare grond zo maar weggeveegd voor een spoorweg? Misschien zelfs huizen van burgers? Want we weten allemaal dat meestal de kleine burger onder zo'n projecten lijdt. |