|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Leerlingen missen ‘goesting’ om te studeren
Leerlingen uit het tweede jaar secundair onderwijs ondervinden weinig uitdaging, plezier en nieuwsgierigheid tijdens het studeren. Ze voelen het eerder als een druk. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), enkele grote hogescholen en universiteiten.
Twee jaar geleden werd een grootschalig 'onderwijsloopbaanonderzoek' (OLB-onderzoek) bij de Vlaamse leerlingen opgezet. Het OLB-onderzoek is een realisatie van de Centra voor Leerlingenbegeleiding, de hogescholen Howest, Thomas More en Vives, en de universiteiten KULeuven, VUB, en UGent. Het onderzoek moest de factoren in kaart brengen die bepalend zijn voor de studiekeuze bij de overgang van de eerste naar de tweede graad in het secundair onderwijs. Gisteren werd de eerste conclusie van dat onderzoek al bekend gemaakt: maar weinig leerlingen zoeken spontaan informatie op over hun nakende studiekeuze. ‘De keuze wordt doorgaans gemaakt op aanraden van leraars en ouders, die zich laten leiden door de capaciteiten en de schoolresultaten van de leerling’, zei Johan David, verantwoordelijke voor de onderwijsloopbaanbegeleiding bij de Vrije CLB-Koepel. David wil dat er in de toekomst minder gekozen wordt op basis van wat ouders en leraars ‘normaal vinden’. ‘Moetivatie’ Vandaag werd het volledige rapport voorgesteld. Ook de rest van de resultaten zijn niet zo bemoedigend. De centrale conclusie is dat leerlingen weinig plezier ondervinden tijdens het leren. ‘Alarmerend, aangezien plezierbeleving en goesting om te leren, technisch autonome motivatie, een belangrijke voorspeller is van leerprocessen, betrokkenheid en welbevinden', klinkt het. Volgens het CLB, de hogescholen en de universiteiten is er sprake van 'moetivatie', om het met een ‘nieuw’ woord te zeggen. Er kunnen wel enkele maatregelen worden genomen, zoals het aanstellen van onderwijsloopbaanbegeleiders die jongeren motiveren. Dat moet de interesses en overtuigingen bij de leerlingen zelf ontluiken. Ook de scholen zelf kunnen de goesting om te leren versterken. Bron: door evg | Bron: belga http://www.standaard.be/cnt/dmf20141119_01384501 Mening: Dit is zeker slecht nieuws. Als de leerlingen tegen hun "goesting" alles moeten leren zal het een stuk minder effect hebben dan wanneer ze de leerstof willen kennen en willen begrijpen en er ook iets voor willen doen. Ook als ze er bepaalde lesonderwerpen interessant vinden kunnen ze op basis hiervan later een studiekeuze maken, nu luisteren ze gewoon naar wat van hun wordt verwacht. Jongeren moeten zelf een richting kiezen die hun interesseert en enkel zij zelf weten wat voor hun de op vlak van interesse de beste keuze is. Als ze nu eenmaal opletten en graag hun boeken is open slaan gaan ze misschien verder nadenken en hun interesses vinden. Misschien komt de "moetivatie" hoe dat ze het hier noemen wel door slechte leerkrachten, dus ziet de toekomst er al beter uit want er komen een hoop nieuwe en goede leerkrachten aan. Laatst aangepast door Dennis.B*roeckx : 19th November 2014 om 18:11. |
#2
|
|||
|
|||
Dit is inderdaad een spijtige conclusie, maar er kan wat aan gedaan worden. Ik denk dat er voornamelijk een goed overleg moet ontstaan tussen de verschillende partijen: ouders, leerlingen, leerkrachten en CLB. Leer leerlingen kennismaken met zoveel mogelijk studierichtingen. Organiseer een studierichtingen beurs (in Antwerpen bijvoorbeeld, zoals ze voor de hoge scholen en universiteiten doen), ga op bezoek bij verschillende studierichtingen, laat leerlingen kennismaken met zoveel mogelijk verschillende beroepen. Reik hen veel informatie aan en begeleid hen. Maar vooral, laat hen zelf kiezen. Kies niet voor hen. Teveel jongeren komen terecht in een richting die ze niet zelf gekozen hebben. Dat er dan geen studiemotivatie is bij de leerlingen, dat kan ik begrijpen. Ga op zoek naar wat ze willen, bespreek hun talenten met hen… Dit is de taak van elke betrokkene bij de leerling, maar de school heeft hier wel een enorm groot aandeel in.
|