|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Belgische F-16's blijven langer dan gepland in Irak
Belgische F-16's blijven langer dan gepland in Irak
Redactie 17/11/14 - 07u30 Bron: VRT Een Belgische F-16 tijdens een formatievlucht in het noorden van Athene. © epa. BELGISCH LEGER De zes Belgische F-16's blijven minstens tot volgende zomer missies uitvoeren in Irak. Dat is een half jaar langer dan voorzien, zo blijkt uit de beleidsverklaring van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) die de VRT kon inkijken. Om dat te bekostigen, moet de regering al meteen de federale reservepot aanspreken. De verlenging van de missie betekent al meteen een extra onvoorziene kost in een periode dat Defensie de broekriem zwaar moet aantrekken De zes Belgische gevechtsvliegtuigen zullen zeker nog de komende zes maanden boven Irak worden ingezet in de strijd tegen de terreurgroep Islamitische Staat. Aangezien het leger tegelijk flink moet besparen, zou Vandeput sommige taken willen uitbesteden aan de privésector. De verlenging van de missie betekent al meteen een extra onvoorziene kost in een periode dat Defensie de broekriem zwaar moet aantrekken. De regering zal voor de extra kosten de federale reservepot aanspreken. Vandeput zal ook aankondigen dat ons land volgend jaar doorgaat met de missies in Mali en Afghanistan, al moet daar wel nog bekeken worden hoe dat concreet zal worden ingevuld. Binnen de zes maanden komt Vandeput met een uitgewerkte visie over hoe ons leger er moet gaan uitzien. Zeker is dat dat nieuwe leger heel wat kleiner zal worden, en minder zal kunnen. Mijn mening Ik vind dat dit allemaal onnodig is. Wij betalen voor de problemen van iemand anders. Als ze in Irak de problemen allemaal bijleggen, dan is het voor heel de wereld makkelijker. Ik snap niet waarom ze in Irak die problemen gewoon niet bij leggen. Als ze al het geld dat ze gebruiken voor de terroristen, nu eens aan nuttige dingen besteden. Zoals de economie van het land. Hier zou veel mensen iets mee zijn. |