|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Toelatingsproef voor wie leraar wil worden
Toelatingsproef voor wie leraar wil worden
Middelbare scholieren die de lerarenopleiding willen gaan volgen, zullen een verplichte en niet-bindende toelatingsproef moeten afleggen. Ook de andere opleidingen in het hoger onderwijs krijgen zo'n toets. Het beroep van leraar moet aantrekkelijker worden en de leerkracht zelf moet beter geschoold zijn. Nadat pedagoog Martin Valcke (UGent) vorig jaar concludeerde dat de lerarenopleiding ernstige tekorten vertoont, weerklonk de roep om een toelatingsproef. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft daar nu rekening mee gehouden in haar beleidsnota, die De Morgen kon inkijken en die begin volgende week aan de leden van het Vlaams Parlement wordt overgemaakt. De kennis van beginnende studenten moet beter worden ingeschat om beter geschoolde leraren te laten afstuderen. "Ik begin met een toelatingsproef voor de geďntegreerde lerarenopleidingen kleuteronderwijs, lager en secundair onderwijs", schrijft Crevits. "Op basis van de ervaringen daarmee kunnen ook voor de andere richtingen in het hoger onderwijs toelatingsproeven worden ontwikkeld." Compensatie voor besparingen De toelatingsproef komt boven op een oriënteringsproef die alle middelbare scholieren moeten afleggen om hun capaciteiten te leren kennen. In de beleidsnota staat niet vermeld wanneer de proeven voor het eerst worden georganiseerd, al was eerder sprake van ten laatste het academiejaar 2017-2018. Valcke vindt het een goede eerste stap. "De regering wilde nu eigenlijk al een bindend advies, maar omdat er weinig ervaring is met het maken van zulke proeven, zou ze zich op glad ijs begeven. Toch zal dit er binnen een paar jaar wel komen." "Maar sowieso krijgen de hogescholen hierdoor een stok achter de deur. Ze zullen zich niet meer of veel minder bezighouden met jongeren die onvoldoende voorkennis hebben en die ondanks een negatief resultaat voor de proef toch aan de lerarenopleiding zijn begonnen." Ook zal de toelatingsproef, zeker als die is uitgerold in alle opleidingen, er volgens Valcke voor zorgen dat minder jongeren kiezen voor een bepaalde opleiding aan de hogeschool of universiteit. "Het is een compensatie voor de besparingen. Er zullen minder studenten beginnen door de proeven en een groter deel van hen zal uiteindelijk een diploma behalen. Dat zorgt ervoor dat universiteiten en hogescholen minder geld verliezen." Bron: De Morgen, 25/10/14, http://www.demorgen.be/binnenland/t...orden-a2101473/ Eigen mening: Dan toch een toelatingsproef. Al goed dat er nadrukkelijk gezegd wordt dat de proef niet bindend is. Ik geloof namelijk niet dat zo een proef altijd een goede maatregel is. Ik ben voor zo'n proeven, want op die manier kunnen vele studenten voorkomen dat ze een verkeerde keuze maken, waardoor ze langer student blijven enzovoort. Langs de andere kant geloof ik dat sommige studenten met een slechte toelatingsproef toch succesvol kunnen eindigen. In het artikel staat wel dat de regering nu al bindend advies wou, dit vind ik dan jammer. Tenslotte is het beter voor de economie en de centjes van een school wanneer 'slechte' studenten niet meer aan de opleiding beginnen, dat is waarschijnlijk ook wel zo, maar straks krijg je nog het gevoel dat het onderwijs ook een winstgevende instelling moet zijn, waar geld belangrijker is dan mensen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind een verplichte en niet-bindende toelatingsproef voor de lerarenopleiding zeker geen slecht idee. Op die manier zijn de studenten zeker al inhoudelijk goed voorbereid. Toch denk ik dat er door een toelatingsproef veel goede toekomstige leerkrachten uit de boot zullen vallen. Als je aan de lerarenopleiding begint, kan het zijn dat je nog geen inhoudelijk expert bent, maar dat je wel al belangrijke eigenschappen bezit die je nodig zal hebben om een uitstekende leerkracht te worden, zoals een goed pedagogisch en didactisch inzicht. Deze kwaliteiten kan je niet testen met een toelatingsproef. Ik denk dat de uitspraak "Al doende leert men" zeker van toepassing is in de lerarenopleiding. Door stages leer je het meest en niet alleen op didactisch vlak, maar je doet zeker en vast ook de nodige kennis op.
Bovendien denk ik dat cognitieve vaardigheden niet de belangrijkste factoren zijn, maar ook motivatie, sociale vaardigheden, leervermogen, stressbestendigheid zijn van belang. Iemand zijn of haar persoonlijkheid kan je niet veranderen, maar kennis en expertise kan je wel opbouwen door ervaring op te doen. |
#3
|
|||
|
|||
De toelatingsproef is zeker geen slecht idee om de toekomstige studenten een beeld te schetsen van hun inhoudelijke kennis. Zo kunnen ze indien nodig zich al een beetje bijschaven. Maar een van de grootste struikelpunten in de opleiding blijft de stage. Is het dan misschien niet noodzakelijk om dit ook in de toelatingsproef te testen? Het zou de toekomstige studenten een ideaal beeld vormen van wat hen te wachten staat. Ik heb namelijk al studenten zien vertrekken die er na de eerste stageperiode de brui aan geven omdat het niet aan hen besteed is. Dit aantal zou volgens mij met behulp van dergelijke toelatingsproef kunnen dalen.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik begrijp de reactie van Lars wel, maar het grootste probleem bij de stage in het eerste jaar is niet direct het lesgeven zelf. Het primaire probleem is de tijd die ze in zo'n lesvoorbereiding moeten steken omdat deze nog wordt verbeterd door onze docenten. Het harde werk steekt hen tegen en ze willen eerder lui dan moe zijn.
Ik denk dat die toelatingsproeven zeer positief zijn. Niet alleen om te weten of je de richting zult aankunnen, maar ook op financieel gebied. Door de verhoging van het inschrijvingsgeld is de speling om een jaartje langer te studeren namelijk minder voor heel veel ouders. Ik denk zeker dat dit voordelen zal hebben voor alle betrokken instanties.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future. - Tryon Edwards |