|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Minder files: het kan (maar overheid wil niet)
Minder files: het kan (maar overheid wil niet)
"En als we het verkeerslicht in Londerzeel (op de A12) nu eens 20% langer op groen zouden zetten richting Brussel?" Een vraag die per tweet verstuurd werd vrijdag, kreeg meteen antwoord van Touring-woordvoerder Danny Smagghe. "Het zou een immens verschil zijn", zegt hij. "De slecht afgestelde lichten veroorzaken elke dag files die er helemaal niet hoeven te zijn. Ook Febetra, Unizo en andere belangengroepen zijn al jŕren vragende partij om een betere afstelling", klinkt het. Bal doorketsen Probleem volgens Touring: de gemeente Londerzeel die maar niet in actie schiet. Maar daar ketst burgemeester Jozef De Borger de bal door naar de Vlaamse overheid. "Wij zijn zélf al jaren vragende partij om daar éindelijk een deftige oplossing voor te vinden. Onze politie mag er zelfs niet optreden, dat moet de federale wegpolitie zijn. In de 20 jaar dat ik burgemeester ben, heb ik al minstens zes verschillende plannen zien passeren, tot en met ondergrondse verkeerswisselaars toe. Wij dringen voortdurend aan, maar er komt geen schot in de zaak." Studiebureau Bij de Vlaamse overheid wordt dan weer gewacht op een verslag van het nieuw aangeduide studiebureau, dat op zijn beurt weer vasthangt aan een beperkend gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. "En zo blijven we dus elke dag stilstaan", zegt Smagghe. "Londerzeel is helaas geen uitzondering. Nederland doet dat compleet anders, met minder files tot gevolg: daar is een team van 25 mensen elke dag van het jaar bezig met het beter afstellen van de lichten. Er bestaan zelfs 'intelligente' lichten die zélf het aantal voertuigen tellen en zo de doorstroom regelen." bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-wil-niet.dhtml mening: De file's, wie ergert zich daar niet aan? iedereen toch! Er zijn elke dag ellenlange file's in ons land door onze eigen schuld (vb: ongelukken) maar vooral door de overheid die constant lange wegenwerken laat doen. En blijkbaar ook door de slecht afgestelde verkeerslichten. In Nederland kunnen ze daar wel tijd en geld in steken waardoor ze eigelijk winst maken, doordat er veel minder file's zijn. Maar in ons land is dat blijkbaar niet mogelijk en moeten wij ons elke dag dood ergeren en tijd verliezen in de file's doordat iedereen in de politiek zijn verantwoordelijk doorschuift in plaats van er gewoon iets aan te doen en zelf is iets nuttigs te beslissen. |
#2
|
|||
|
|||
Minder files: het kan (maar de overheid wil niet)
Mijn mening sluit aan bij de mening van Pieter. Files zijn niet enkel de oorzaak van slecht afgestelde verkeerslichten. Vaak zijn bestuurders er zelf de oorzaak van. Denk maar aan bestuurders die altijd 60 km/h rijden, bestuurders die vertragen bij het zien van een ongeval op de snelweg, ongevallen, ... . Ik vind het fout van het artikel om de schuld enkel bij de slecht afgerichte verkeerslichten te leggen, op die manier worden mensen ervan overtuigd dat files enkel de schuld zijn van dergelijke verkeerssituaties.
In het artikel wordt gesproken over 'intelligente verkeerslichten'. Ik geloof dat deze verkeerslichten helpen bij het verminderen van files op gewestwegen. Je moet vaak lang wachten bij sommige verkeerslichten, terwijl er nagenoeg geen auto's staan te wachten in de tegengestelde richting. Dit kan frustrerend zijn. Als de bestaande verkeerslichten verouderen en het begeven denk ik dat het een goede zaak is om in grote mate te investeren in 'intelligente' verkeerslichten. Dit kan er in mijn ogen wel voor zorgen dat files, die niet gerelateerd zijn aan de bestuurders zelf, verminderen. |