actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 28th September 2014, 18:50
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User

Rusland stuit op olie bij omstreden Arctische boring

De Russische staatsoliemaatschappij Rosneft is bij zijn omstreden proefboringen, samen met het Amerikaanse ExxonMobil, bij een olieveld in de Karazee, ten noorden van Siberië, op olie gestuit. "De eerste olie is gewonnen, de vondst is boven onze verwachtingen", verklaarde Rosneft-topman Igor Setsjin.

Het gebied is volgens hem goed voor 1 miljard vaten olie, vergelijkbaar met de hoeveelheid olie in het Amerikaanse deel van de Golf van Mexico. De verdere werkzaamheden worden echter bemoeilijkt vanwege de westerse sancties tegen Rusland. Die maatregelen verbieden Amerikaanse oliebedrijven om Rusland te helpen bij de exploitatie van olievelden op de Noordpool.

Het Amerikaanse ExxonMobil en het Russische staatsconcern Rosneft begonnen in augustus met proefboringen in de Karazee ten noorden van Siberië. Voor beide partijen gelden de operaties in het poolgebied als een belangrijke kans op nieuwe olievelden.

Setsjin zei vandaag dat de olie in het veld binnen 5 à 7 jaar omhoog kan worden gehaald. Hij wil het olieveld de naam "Pobeda" meegeven, Russisch voor overwinning.

Zowel Setsjin als Rosneft staan op de Amerikaanse lijst van economische sancties. Zo is Rosneft onder meer de toegang tot de Amerikaanse financiële markt ontzegd.

Mijn mening: Langs de ene kant is het een goede zaak dat eer weer een bron is gevonden waar mijn olie kan uitputten zodat we langer olie kunnen gebruiken want het is geen hernieuwbare bron. We gebruiken olie namelijk voor meer dan dat we denken dus hebben we ook veel olie nodig. Maar ik vind het ook negatief omdat we meer gebruik gaan moeten maken van hernieuwbare energiebronnen omdat ze meer duurzaam zijn en omdat onze nabestaanden ook de aarde nog nodig hebben.
Ik denk niet dat het negatief is dat Setsjin en Rosneft op de Amerikaanse lijst van economische sancties staan. Rusland moet weten hoe ver ze mogen gaan, want als de westerse landen alles maar zouden toelaten zouden er meer problemen kunnen komen dan dat er al zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.