|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Het VTM-Nieuws schurkt dichter aan bij het VRT-Journaal
Het VTM-Nieuws schurkt dichter aan bij het VRT-Journaal
Het ‘VTM Nieuws’, dat een jaar geleden nog de helft van het aantal kijkers van het VRT-journaal haalde, dicht meer en meer de kloof met zijn concurrent. Tegenover vorig jaar lokt het ‘VTM Nieuws’ twintig procent meer kijkers. Tegenover september vorig jaar kijken deze maand 20 procent meer mensen naar het VTM Nieuws. In september 2013 keken gemiddeld 445.000 mensen naar het VTM Nieuws, deze maand stemden gemiddeld 534.000 mensen af op het zevenuurjournaal van VTM. Het VTM Nieuws groeide bovendien vooral bij een jonger publiek van 15- tot 44-jarigen. Terwijl het VTM Nieuws meer kijkers naar zich toetrok, moest het VRT-journaal bij de start van het najaar kijkers inleveren. Het marktaandeel daalde van gemiddeld 49,5 procent voor september vorig jaar naar 47,1 procent. Gemiddeld lokte Het Journaal in september gemiddeld 795.000 kijkers, tegenover zo’n 830.000 vorig jaar. ‘Het klopt dat we deze maand wat gezakt zijn, maar ik zie geen probleem’, relativeert Björn Soenens, hoofdredacteur van Het Journaal. ‘Een beetje meer evenwicht en concurrentie tussen de zenders is sowieso goed. En Het Journaal blijft hoe dan ook marktleider.’ Een jaar geleden haalde het VTM Nieuws nog gemiddeld de helft van het aantal kijkers van het VRT-journaal. Een inhoudelijke vernieuwing en een nieuw decor moesten soelaas brengen. Zo werden de nieuwsankers duidelijker uitgespeeld: Stef Wauters werd het vaste nieuwsanker tijdens de week, Dany Verstraeten nam de vrijdag en het weekend voor zijn rekening. ‘We hebben de voorbije maanden ook meer geďnvesteerd in de Wetstraat- en buitenlandberichtgeving en verschillende primeurs gehaald. Ook dat heeft de kijker blijkbaar gezien’, zegt Kris Hoflack, algemeen hoofdredacteur van de VTM-nieuwsdienst. ‘Ik ben tevreden met de weg die we tot nu toe afgelegd hebben, maar het kan altijd beter. Alleen vraagt dat tijd.’ Het VTM Nieuws profiteert ook van zijn sterkere vooravond. VTM zocht al lang naar een remedie om te kunnen opboksen tegen de dagelijkse succesnummers Dagelijkse Kost en Blokken, die kijkers op Eén mee naar het VRT-journaal trekken. Met De buurtpolitie, de reeks die vlak voor het VTM Nieuws wordt uitgezonden, kon de commerciële zender een stevigere vuist maken. Dagelijkse kost op Eén verloor door de concurrentie met De buurtpolitie, dat begin dit najaar gemiddeld 290.000 kijkers lokte, zo’n 100.000 kijkers tijdens de eerste twee weken van september. Intussen zet Eén alle zeilen bij om de vergrijzing van zijn publiek een halt toe te roepen en grondig te verjongen. Ook Vier blijft, net als VTM, hengelen naar de gunst van al wie jong is. De strijd om de kijker voor de Vlaamse zenders, is dus meer dan ooit om een gevecht om de jonge kijker, zeker nu de streamingdienst Netflix zijn intrede maakt in het Vlaamse televisielandschap. DS, 17-09-2014 (Cathérine De Kock)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Zoals meneer Staes al aanhaalde tijdens enkele lessen EMCV vervagen de "verschillen" tussen beide journaals. Desalniettemin denk ik dat men in het achterhoofd moet houden dat het "doel" van beide journaals hetzelfde is, namelijk kijkers lokken. Als de verschillen tussen beide journaals inderdaad vervagen, dan is het "vanzelfsprekend" dat de kijkcijfers ook niet veel meer van elkaar gaan verschillen. (In theorie althans...) In mijn ogen is het zeker niet slecht dat beide journaals "naar elkaar toegroeien". De ene kan een aanvulling zijn voor de ander en vice versa.
|