|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
We worden er allemaal een beetje dommer op
We worden er allemaal een beetje dommer op
In de vorige eeuw zijn we slimmer geworden. Maar die evolutie keert om. De jongste decennia worden we almaar dommer. Dat concluderen onderzoekers op basis van IQ-tests in enkele landen. Tegen 2110 ligt het wereldwijde IQ acht punten lager. Wie afgaat op vooruitgang in wetenschap en technologie, en scholingsgraad denkt dat de mens steeds slimmer wordt. Sinds IQ-tests begin twintigste eeuw werden aanvaard als meetlat voor intelligentie, is het IQ wereldwijd ook altijd maar gestegen. In Denemarken en de VS, bijvoorbeeld, sprong het gemiddeld met drie punten op de klassieke IQ-schaal per decennium. In Japan was dat vanaf de periode na de Tweede Wereldoorlog zelfs zeven punten per decennium, in Zuid-Korea klom het gemiddelde IQ twintig jaar later even sterk en ook in andere landen waar de test standaard uitgevoerd werd, bleek dat IQ altijd maar toenam. Flynneffect Die evolutie kreeg een naam: het Flynneffect, naar James Flynn (University of Otago) die de toenemende intelligentie voor het eerst vaststelde. Hij gaf ook een verklaring: intelligentie neemt toe naarmate mensen gezonder leven, zich beter voeden, meer scholing krijgen en in meer prikkelende levensomstandigheden kunnen leven dan bittere armoede. Maar dat houdt meteen de voorspelling in dat er een plateau-effect moet optreden, eenmaal een zeker niveau van levensomstandigheden is bereikt. In de jaren zeventig kwamen de eerste tekenen van zo'n stagnatie. Vandaag is er echter sprake van een daling. Onderzoek van de Universiteit van Hartford toont dat het IQ wereldwijd met één punt per decennium achteruitgaat. Aan dat tempo zijn we tegen 2110 acht IQ-punten dommer. Omkerende trend Meer en meer wijst gelijkaardig onderzoek in dezelfde richting, meldt New Scientist. In Denemarken bijvoorbeeld komt iedere man boven 18 jaar in aanmerking voor militaire dienst. Daar hoort sinds 1950 een IQ-test bij en daaruit blijkt een enorme toename in IQ. Maar de laatste decennia keert de trend om. Sinds 1998 is de gemiddelde score met 1,5 punten gezakt. Ook in Noorwegen, Australië en Groot-Brittannië gaat het zo. En aan de VUB en de Universiteit van Amsterdam toonden psychologen Michael Woodley en Jan te Nijenhuis vorig jaar aan dat we sinds het einde van de 19de eeuw liefst veertien punten dommer zijn geworden. IQ-kapitaal Wat is er aan de hand? De onderzoekers zijn het daarover niet eens. Meer algemeen beweert het ene kamp dat de intelligentie een piek heeft bereikt en dat het daarom logisch is dat het Flynneffect eerst in de meest ontwikkelde landen afvlakt. Anderen zien redenen om aan te nemen dat het een tijdelijk effect is. Woodley blijft ondertussen, ondanks heftige kritiek, bij een controversiëler conclusie. In het onderzoek naar reactietijd ziet hij bewijs dat er sprake is van een genetisch 'stofzuiger-effect'. Omdat de meest intelligente mensen gemiddeld minder kinderen krijgen dan de minst intelligente, raakt het algemene IQ-kapitaal op, zo claimt hij. Bron: De Morgen, dinsdag 26/08/2014 Mening Zoals ze in het artikel vermelden, denk ik dat mensen het maximum IQ bereikt hebben waardoor we op zich alleen dommer worden. In het artikel staat dat mensen een hoger IQ kregen door gezonde voeding, meer scholing en meer omgevingsprikkels. Ik denk dat deze 3 oorzaken voor een hoger IQ niet meer altijd van toepassing zijn. Als ik naar mezelf kijk kan ik wel zeggen dat ik gezond eet, maar af en toe zondig ik toch eens. Er is ook steeds meer scholing. Ik zie dit verschil al van mij en mijn jongste broer (12 jaar) die nog meer moet leren als ons in het middelbaar. Wanneer je op zo'n jonge leeftijd al veel moet leren dan blijf je de moed er niet inhouden en ga je iets bijleren niet meer leuk vinden. Wél vind ik het positief dat je levenslang kan blijven leren. Over de derde oorzaak, de omgevingsprikkels, maak ik mij het meeste zorgen. We krijgen volgens mij verkeerde prikkels door alle spelcomputers gaan we steeds minder naar een boek pakken om iets uit te leren. |