|
Bekijk Resultaten Peiling: Gsm-controle na ongeval wenselijk? | |||
Ja, niet meer dan logisch | 10 | 90.91% | |
Nee, liever geen heksenjacht tegen gsm-gebruik | 1 | 9.09% | |
Stemmers: 11. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
'Gsm-controle na ongeval niet meer dan logisch'
'Gsm-controle na ongeval niet meer dan logisch'
'Het is toch niet meer dan logisch dat alles gedaan wordt om de oorzaak van het ongeval te vinden?' Politierechter Peter D'Hondt reageert in dS Avond erg positief op het voorstel van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid om na elk ongeval een gsm-controle te doen om te zien of de bestuurder de wet heeft overtreden. Politierechter D'Hondt is gekend om zijn strijd tegen verkeersdoden. Nu het BIVV een campagne start tegen het gebruik van de gsm achter het stuur, schaart hij zich dan ook helemaal achter het voorstel om systematische controles in te voeren. 'De verwondering is verwonderlijk', zegt D'Hondt in dS Avond. 'Zelfs bij blikschade kan het slachtoffer een whiplash krijgen, soms pas enkele dagen na het ongeval. Dan is het te laat om de gsm nog te controleren.' Volgens D’Hondt moet men alles op alles zetten om de oorzaak van het ongeval te vinden. ‘Ook een gsm-controle.' DS, 28-07-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Gsm-controle na ongeval?
Persoonlijk vind ik dit een goed idee. Elk jaar komen er meer auto's in het verkeer. Dit zorgt voor meer gevaarlijke situaties en we moeten gelijkertijd beter opletten omdat er meer auto's op de weg zijn. Vooral oudere mensen en mensen die recent hun rijbewijs behaald hebben zijn betrokken bij ongevallen. Waarom? Vroeger kreeg je zomaar een rijbewijs, er was toen geen rij-examen. Als je zei dat je kon rijden kreeg je het gewoon. Later moesten bestuurders wel een examen afleggen alvorens een rijbewijs te verkrijgen. Nog later kwam er een theoretisch rij-examen bij. Elk jaar worden de regels strenger, dit wil zeggen dat diegenen die langer dan 20 jaar hun rijbewijs hebben minder 'opgeleid' zijn dan de hedendaagse bestuurders. We zien regelmatig nieuwe verkeersborden verschijnen. Personen die zich hier niet over informeren zullen deze verkeersborden niet herkennen en zich er niets van aantrekken.
Oudere mensen rijden meestal trager, denk maar aan de 60/h rijders. Deze personen rijden zowel in zone 50 als in zone 70 60 km per uur, dit zorgt voor de nodige frustratie bij andere bestuurders. Dit heeft als gevolg dat de geïrriteerde bestuurders gevaarlijke manoeuvres gaan uitvoeren. Jonge bestuurders die net hun rijbewijs behaald hebben denken dat ze kunnen rijden. Ze verwachten dat ze alles kunnen na het slagen voor hun rij-examen. Dit is echter niet zo! Je kan pas met inzicht rijden wanneer je het vaak doet en veel kilometers aflegt. Door dit zelfvertrouwen zijn bestuurders bezig met dingen waar ze niet mee bezig moeten zijn zoals bellen, sms-en, cd's wisselen, naar de gps kijken, haren kammen, boek lezen, meezingen met de radio, praten, ... . Deze onoplettendheden kunnen leiden tot een ongeval, daarom vind ik het goed dat de gsm van de bestuurder gecontroleerd wordt na een ongeval. Als onderzoekers ontdekken dat de bestuurder gebeld heeft tijdens het rijden, dan weten ze met zekerheid wie het ongeval veroorzaakt heeft en zal niemand ten onrechte beschuldigd worden. Er is niemand dat dit zomaar zal toegeven, daarom is een onderzoek echt nodig. Jezelf in gevaar brengen is erg, maar uiteindelijk doet iedereen met zijn/haar leven wat hij/zij wil. Erger is het wanneer je anderen in gevaar brengt, want deze mensen hebben er niet voor gekozen om betrokken te zijn bij een ongeval. |