|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
RIZIV op de hoogte van uw koopgedrag?
Wat als uw zorgverzekeraar op de hoogte is van uw koopgedrag?
Wist u dat mensen die vaak online winkelen een hogere kans hebben om op de eerste hulp terecht te komen? Dat blijkt uit recent onderzoek van een zorgverzekeraar in Amerika die deze kennis heeft opgedaan door de eigen informatie van hun klanten te koppelen aan informatie die ze commercieel hebben ingekocht. Zorgverzekeraars doen er alles aan om de kosten binnen de perken te houden. Daarvoor analyseren ze de gegevens van hun patiënten en doen op basis daarvan voorspellingen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen en ernstige ziektes en lange operaties zijn best prijzig. Maar gaan bigdata en gezondheidszorg wel samen? Zorgverzekeraar UPMC (University of Pittsburgh Medical Center) gaat bij de analyse van hun gegevens zelfs nog een stapje verder. Ze hebben de data waar ze zelf over beschikken verrijkt met die van een grote marketing-analyse organisatie: Acxiom. Dat bedrijf verzamelt professioneel gegevens van mensen om die vervolgens te verkopen. En nu heeft UPMC gegevens van hun klanten, verkregen via Acxiom, gekoppeld aan hun eigen bestanden. Bent u een sporter? Via sociale media en online registraties, is er steeds meer beschikbaar in het publieke domein. Het is voor zorgverzekeraars bijvoorbeeld interessant om te weten of hun klanten wel of niet aan sport doen. Een beetje hardloper 2.0 heeft tegenwoordig wel een appje op zijn smartphone dat bijhoudt hoe vaak en ver er wordt gerend. Dat geeft de zorgverzekeraar een voorsprong want die leert daarvan van dat die klant in conditie is, maar hij weet ook dat hij kans heeft op hardloopblessures. De relatie tussen mensen die vaak online shoppen en regelmatig op de EHBO terecht komen ligt een stuk minder voor de hand. Pamela Peele, hoofd analyse bij verzekeraar UPMC legt aan de International New York Times uit hoe het zit: "Het kan best zijn dat de thuiswinkelaar gebonden is aan huis of geen transport heeft". Peele staat volledig achter de ontwikkeling: "als je iets aan de kosten wil doen en gelijktijdig de kwaliteit van de zorg wil verhogen moet je creatief zijn". Collectieve karakter We vinden het voor marketingbureau's de normaalste zaak van de wereld dat consumentengedrag wordt geanalyseerd, maar dat bij gezondheidszorg ligt dat gevoeliger. Een verkeerde conclusie is snel getrokken en als dat leidt tot aanpassingen in het beleid kan dat grote gevolgen hebben. Bovendien geeft het de verzekeraar de gelegenheid om patientgroepen te differentiëren: hoog risico, weinig draagkracht. Een zorgverzekering is in de basis een socialistisch iets: we betalen samen de kosten en sommigen maken er meer gebruik van dan anderen. Als de zorgverzekeraar mensen ongevraagd in hokjes gaat indelen op basis van inkomen en consumentengedrag gaat het collectieve karakter van een verzekering verloren. Bovendien blijft het riskant om voorspellingen te doen op basis van gekoppelde datasets. Het is niet moeilijk om verbanden te leggen tussen zaken die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. En een verkeerde conclusie is snel getrokken. Wist u bijvoorbeeld dat het eten van ijsjes kan leiden tot moord? http://www.buzzfeed.com/kjh2110/the...re-correlations Blog Trouw, 01-07-2014 (Nienke Schipper)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |