|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Moet de kinderbijslag voor ieder kind gelijk zijn?
Alle Vlaamse partijen stellen voor om kleine gezinnen meer kindergeld te geven. Gezinnen met drie en vier kinderen zullen het in de toekomst met minder moeten stellen. Vindt u dat goed of is het te ingrijpend voor de grote gezinnen?
De kinderbijslag is volgens alle partijen aan opfrissing toe. En dat betekent ook voor alle partijen dat ouders voor het eerste kind meer bijslag krijgen dan vandaag. Bij Open VLD zullen enkel nieuwe gezinnen onder het nieuwe systeem vallen. In de overgangsmaatregel van SP.A stappen enkel de gezinnen die winnen over naar het nieuwe systeem. Het is aannemelijk dat ook andere partijen een overgangsregeling zullen uitwerken. Lees alles over de doorlichting van De Standaard, de KU Leuven, de VRT en De Tijd op Rekening 14. Wat vindt u van de voorstellen? Moet de kinderbijslag voor ieder kind gelijk zijn, of hebben grote gezinnen recht op meer geld? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie. Bron: De Standaard Datum: 15/5/2014 Eigen mening Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp en heb er al vaak over nagedacht. Ik ben zelf van een gezin dat bestaat uit 4 kinderen en wij moesten elke maand knokken om zeker rond te komen. Uitstapjes als Bobbejaanland zaten er niet in want wij konden geen 180 euro neertellen voor een dagje. Ik vind op zo'n momenten dus dat grote gezinnen recht hebben op meer geld, maar ik vind ook dat het kindergeld voor elk kind gelijk mag zijn. Toch moeten grotere gezinnen hier niet voor gaan boeten. Het is dus zeker en vast een dilemma met zowel voor- als nadelen.
|
|||
|
|||
Zoals we allemaal weten zijn grote gezinnen vandaag de dag niet meer heel populair. Kinderen kosten veel geld: studeren, kleren, eten,... Daarnaast is het ook bewezen dat als iedereen 2 kinderen zou hebben onze ecologische voetafdruk zou verkleinen. Daarom vind ik dit ook een moeilijk onderwerp. Ik vind persoonlijk niet dat grote gezinnen meer kindergeld moeten krijgen. Elk kind moet evenveel geld krijgen, vermits elk kind ongeveer evenveel geld kost. Eigenlijk is het ook wel vreemd dat hoe meer kinderen je hebt, hoe meer geld je zou krijgen krijgt, want het is niet dat je vijfde kind duurder zal zijn dan je eerste kind... Kinderen krijgen is 'meestal' een bewuste keuze, dus hier moet over worden nagedacht.
|
|
|||
|
|||
Ik vind dit een moeilijke discussie. Ik begrijp zowel R*bin als A*melie. Ik kom zelf ook uit een groot gezin waar uitstapjes niet altijd vanzelfsprekend waren maar ik was ook niet anders gewoon. Het zou leuk zijn als grote gezinnen meer kindergeld krijgen maar zoals eerder al vermeld kies je meestal zelf voor het aantal kinderen dat je wil.
Er is me verteld dat een kind opvoeden ongeveer een huis kost, dat is ongelofelijk veel geld. Heb je vier kinderen, is dit een fortuin. Mijn mening leunt dus iets sterker aan bij A*melie, net omdat kinderen zoveel geld kosten. |