|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Maak van reanimatie een verplicht vak op school
"Maak van reanimatie een verplicht vak op school"
12/03/14, 06u56 − Bron: Het Laatste Nieuws Elke leerling in het secundair onderwijs moet leren reanimeren. Daarvoor pleit cardioloog Johan Van Lierde vandaag in de krant Het Laatste Nieuws, naar aanleiding van het overlijden van een jongen die tijdens het joggen ineengezakt was. Een jongen van 14 die zondag ineenzakte tijdens het joggen, overleed gisteren in het ziekenhuis. Het trieste overlijden wakkert opnieuw de discussie aan over screening en de kennis van reanimatie. "Het is cruciaal dat jongeren weten hoe ze correct hartmassage en mond-op-mondbeademing kunnen toepassen", zegt Johan Van Lierde, cardioloog in het Ziekenhuis Oost-Limburg, verbonden aan het Limburgs Sportmedisch Adviescentrum en gewezen voorzitter van de medische commissie van de internationale wielerunie UCI. Kostbare tijd "De 10 à 15 minuten die er zitten tussen het in elkaar stuiken van een sporter en de aankomst van de hulpdiensten zijn erg belangrijk in het redden van een leven", zegt hij. "Die bepalen hoeveel hersenschade er optreedt. Nu gaat vaak kostbare tijd verloren, omdat omstanders niet weten wat te doen in een noodsituatie. Daarom moet elke leerling reanimatietechnieken aangeleerd krijgen." EHBO maakt in principe al deel uit van de eindtermen van het secundair onderwijs, maar lang niet alle scholen leren hartmassage en mond op-mondbeademing aan. "Er is een grote vrijheid over hoe ze dat concreet invullen", zegt Vlaams minister-president Kris Peeters daarover. "Daarom pleit ik ervoor dat de scholen nauwer samenwerken met het Rode Kruis." De hulporganisatie heeft immers het nodige lesmateriaal, klinkt het. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...op-school.dhtml Datum: 12-03-2014 Mening: Ik ben zeer zeker voorstander van dit idee. Ik vind dat iedereen over deze vaardigheden zou moeten beschikken. Zoals in het artikel vermeld kan dit een heel groot verschil betekenen voor de persoon in kwestie. De hersenschade kan beperkt worden en er kunnen zelfs levens gered worden. Men zou de scholen moeten verplichten om alle leerlingen deze technieken aan te leren. Natuurlijk zal niet iedereen deze technieken effectief toepassen wanneer ze zich in zulke situatie bevinden. Veel mensen hebben schrik om het slachtoffer nog meer kwaad te doen wanneer ze onzeker zijn over hun eigen kunnen en sommige mensen geraken gewoon in paniek wanneer ze zoiets zien. Toch blijft de kans dat het slachtoffer tijdig geholpen wordt veel groter wanneer iedereen over deze vaardigheden zou beschikken. Ik denk dat het ook zeker en vast belangrijk is dat deze technieken vaak herhaald worden. Bij ons in het secundair kregen wij elk jaar 2 uur reanimatie, waarbij ons nog eens getoond werd hoe alles moest en waarbij wij nadien moesten laten zien dat wij het ook effectief konden. Dit initiatief zou eigenlijk elke school moeten nemen. |
#2
|
|||
|
|||
Citaat:
Als EHBO vermeld staat in de eindtermen, maar deze worden niet volledig behaald, zijn de scholen dan wel goed bezig? De vrijheid die ze krijgen over het invullen van EHBO-cursussen is nogal vreemd. Je gaat toch ook de andere eindtermen niet voor de helft behalen? Het gaat hier in godsnaam over levens die gered kunnen worden door een "simpele" techniek toe te passen. Ik heb in het middelbaar een cursus EHBO gekregen. De hulpverlener van het Rode Kruis had er alles aan gedaan om ons de juiste technieken van hartmassages en mond op-mondbeademing te leren. Ik weet nog goed dat hij zei: "Ik hoop dat jullie dit nooit moeten gebruiken, maar als het ooit eens voorvalt, zijn jullie degene die het verschil kunnen maken tussen levend en dood." De kans dat het ooit eens gebeurt is redelijk klein, maar de leerling deze levensreddende technieken bijbrengen zal toch niet de grote kost zijn?
__________________
Teaching creates all other professions. |
#3
|
|||
|
|||
Ik vind dit een zeer goed idee, dat men dit zou gaan invoeren. Ik stel me alleen vragen bij het feit dat EHBO vermeld staat in de eindtermen. Volgens mij zijn er toch heel veel scholen waarin dit niet bereikt wordt. Ik denk dat hierop strenger controleren heel belangrijk is, want inderdaad enkele minuten kunnen een verschil maken.
Als ze het invoegen in de scholen, vind ik ook wel dat er (op het werk) om de zoveel jaar eens een opfriscursus ingelast moet worden. Want je hebt het niet dagelijks nodig en als je iets niet doet, verleer je dit ook en dan heeft het eigenlijk maar weinig nut gehad. Maar ik hoop wel dat het ervan komt, dat alle scholen EHBO gaan geven! |
#4
|
|||
|
|||
Uiteraard is het een goed punt als elke leerling leert reanimeren, maar ik vind het toch geen al te schitterend idee. Ik vind het raar en bizar om leerlingen zo iets aan te leren terwijl zij eventueel iets totaal anders studeren zoals hout, bouw, talen, ... Om dit in een sportrichting aan te leren is zeker een goed idee, maar als ik het mij goed herinner dan zijn er al veel sportrichtingen die dit aanleren. Ik heb zelf ook Sport-Wetenschappen gevolgd en heb ook twee uurtjes tijd mogen spenderen aan het reanimeren. Op dat moment had ik veel opgestoken, maar daar ben ik nu jammer genoeg al veel van vergeten. Het zal dus ook niet gemakkelijk zijn om leerlingen dit aan te leren op één, twee, drie. De theorie en de praktijk zal regelmatig herhaald moeten worden denk ik.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken. |
#5
|
|||
|
|||
Het is zeker en vast nodig om leerlingen de basistechnieken van EHBO aan te leren. Ik heb dit namelijk in het secundair nooit geleerd en zou dus, zoals in het geval met de 14-jarige jongen, niet weten hoe ik moet reageren. Wel weet ik dat er enkele scholen zijn waar er effectief 2 maal per jaar een voormiddag wordt gespendeerd aan een workshop EHBO. Deze wordt dan meestal begeleid door het Rode Kruis en de sportleerkracht. Dit is volgens mij in elke school mogelijk en zou er zo zelfs voor kunnen zorgen dat er levens worden gered.
|
#6
|
|||
|
|||
Dit is zeker een goed idee. Elk moment kan er een ongeval gebeuren, zowel op het werk als gewoon op straat. Als je leert reanimeren, kan je ook je plicht doen en die mensen daadwerkelijk proberen te helpen. Er zouden wel eens enkele levens meer gered kunnen worden als leerlingen een EHBO-cursus zouden krijgen. Er moet dan wel duidelijkheid komen over het aantal informatie-uren voor de leerlingen. Zal hier efficiënt en deftig tijd aan besteed worden of niet? Langs de ene kant is reanimatie enorm belangrijk om de leerlingen aan te leren, maar langs de andere kant hangt hier ook een prijskaartje aan. Als elke school reanimatiepoppen en ontsmettingsmiddelen moet aankopen, zal er wel wat geld besteed moeten worden. Ook moeten enkele leerkrachten een cursus reanimatie moeten volgen om dit vak te mogen geven. Ik weet niet of iedereen hier gemotiveerd genoeg voor zal zijn.
|
#7
|
|||
|
|||
Ik zelf heb in mijn middelbare schoolcarrière 1 keer een EHBO cursus gekregen, het was een spoedcursus maar ik heb er wel veel van opgestoken. Toen al zat ik met het idee: "waarom maken ze dit niet verplicht? Dit is toch iets dat iedereen zou moeten kunnen." Als iedereen een cursus EHBO heeft gehad weet je dat al iemand iets overkomt op school dat er direct iemand bij is die bekwaam is om deze persoon te helpen, nu kan het zijn dat een leerling flauwvalt en de rest van de klas helemaal niet weet wat ze moeten doen. Daarom ben ik zeker voor het idee om dit verplicht te maken.
|
#8
|
|||
|
|||
In het 6de middelbaar hebben wij 1 les gekregen van EHBO. In dit uur kregen we verschillende termen als het waren naar ons hoofd gesmeten en we moesten ze maar leren. Ik kon er niet bij dat deze les in sneltempo moest gegeven worden. Het is per slot van rekening een les die je kan helpen bij het redden van levens. Na deze les hebben wij hierover gesproken met de leerkracht van Frans. Tot onze verbazing wist zij ons te vertellen dat zei nog nooit een cursus van EHBO had moeten volgen. Wij vonden dit allemaal raar, ze is in principe iemand dat voor veel mensen moet zorgen. Ook zei was van dezelfde mening, ze vond het spijtig dat ze dit nog niet had aangeboden gekregen en had dit al enkele keren aangebracht op vergaderingen. Enkel waren deze pogingen zonder succes. Ik vind het niet meer dan normaal dat we dit vak zouden moeten krijgen. Het is een vak dat levens kan redden en waar je zeer nuttige informatie leert. Informatie die je voor de rest van je leven kan gebruiken. Dit zijn dus zeker lessen die wel gegeven moeten worden. Met alle tijd in de wereld, zodat iedereen weet wat hij moet doen en iedereen alles begrijpt. Dit zou alleen maar een pluspunt voor ons land kunnen zijn.
|