![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Pendelen maakt mensen ongelukkig
Pendelaars zijn minder tevreden over hun leven dan thuiswerkers en vinden hun job ook minder waardevol. Dat blijkt uit een studie van het Britse Office for National Statistics (ONS).
Pendelen maakt mensen ongelukkig, zeker als ze meer dan een halfuur op een bus zitten. ‘Pendelaars zijn gemiddeld minder tevreden over hun leven, vinden hun werk minder de moeite waard en zijn ongelukkiger en meer gestrest dan mensen die niet pendelen’, zegt het rapport. De gevolgen zijn het grootst wanneer de reistijd naar het werk zestig tot negentig minuten bedraagt. Het onderzoek is gebaseerd op de gegevens van een jaarlijkse peiling die mensen vraagt waar ze werken, hoe lang ze naar hun werk reizen, hoe tevreden ze zijn over hun leven en hoe gelukkig of gestrest ze zich de vorige dag hebben gevoeld. Uit een vergelijking van de transportmiddelen blijkt dat mensen die met de bus pendelen hun werk minder waardevol vinden dan mensen die de auto nemen. Treinreizigers zijn dan weer meer gestrest. Wie te voet naar zijn werk gaat, is minder tevreden dan autorijders. Maar mensen die zeggen dat ze ‘anders’ reizen, bijvoorbeeld met de fiets, zijn tevredener en minder gestrest dan de chauffeurs. Bron: De Standaard 19/02/2014 om 06:35 door © The Guardian Mijn mening: Zelf rij ik nu al bijna twee jaar lang met mijn auto af en aan naar Vorselaar. Hier doe ik ongeveer drie kwartier over, dus per dag verlies ik ongeveer één uur en half in de auto. Over het algemeen maak ik hier niets uit behalve als ik weer eens vast kom te staan in de file. Ik heb daarentegen ook een vriendin die dezelfde afstand als ik, altijd met de bus en de trein moet doen. Ik hoor regelmatig aan haar dat zij hier heel gefrustreerd over is. Ik geloof dan ook oprecht dat mensen die dicht bij hun werk wonen gelukkiger zijn. Jammer genoeg zal dat nooit voor iedereen mogelijk zijn. |
|
|||
|
|||
Ikzelf pendel met het openbaar vervoer. Ik doe hier gemiddeld een dik uur over, terwijl ik met de auto 35 minuten onderweg zou zijn. Met bussen die niet stipt rijden kan het zelfs zijn dat ik meer dan tweeënhalf uur verlies door gewoon het openbaar vervoer. Ik zou ook liever naar een school gaan in mijn buurt. Het is vervelend als je iedere dag de trein en de bus moet nemen. Je moet er wat voor over hebben, voor je studies/werk! Ik hoop dan ook werk in Mol of omstreken te vinden later, want mijn leven lang blijven pendelen zie ik ook helemaal niet zitten. Het zou me ook ongelukkig maken!
|