![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Groepsverkrachting als straf voor Indiase vrouw
Groepsverkrachting als straf voor Indiase vrouw
In India is een 20-jarige vrouw het slachtoffer geworden van een groepsverkrachting door een twaalftal mannen. Dat zou op bevel van een ‘gemeenteraad’ gebeurd zijn om haar te straffen voor een relatie met een man uit een andere gemeente. De vrouw is er erg aan toe. De raad van ouderen van de gemeente, op 200 kilometer van de provinciehoofdstad Calcutta, gaf dinsdagavond het bevel tot de straf nadat de vrouw was aangetroffen met een man van een andere gemeente. Dertien mannen zijn in de zaak opgepakt, meldt de BBC. 'De relatie was al vijf jaar aan de gang', zegt de plaatselijke politiechef aan de BBC. 'Toen de man de vrouw maandag bezocht en de dorpelingen hem zagen, organiseerden ze een "kangoeroerechtbank" (een schijnrechtbank waar de beginselen van het recht worden genegeerd of verdraaid, red.).' Ze kregen een boete opgelegd voor 'de misdaad van verliefd worden'. Volgens de politieverantwoordelijke van het district is de vrouw verkracht omdat ze de boete niet kon betalen. Die bedroeg 25.000 roepies of zo’n 300 euro. De man betaalde wel. Daarop zou de hoofdman de verkrachting hebben bevolen. 'Haar familie kon niet betalen, dus geniet van het meisje en heb plezier', zei hij volgens de klacht die de familie heeft ingediend. De jonge vrouw is in het ziekenhuis opgenomen. In India zijn onofficiële rechtbanken illegaal, maar in verschillende delen van het landelijke India blijven ze bestaan. Ze hebben de reputatie ultraconservatief en meedogenloos te zijn ten opzichte van iedereen die de normen of gewoonten overtreedt. Zo bevelen ze regelmatig koppels tot de dood als ze de lokale gedragscodes niet volgen. Seksuele misdaden in India blijven toenemen ondanks strengere wetten en meer inspanningen om het gedrag ten opzicht van vrouwen te veranderen. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140123_00943289 Commentaar: Ik was geschokt toen ik dit artikel las. Een jonge vrouw werd door een groep verkracht, op bevel en met een domme reden. Het gevolg van verliefd zijn op een 'foute' man mag geen groepsverkrachting zijn! Anderen mogen hier niet over beslissen, het is jouw leven, jij hebt een relatie met iemand. Niemand anders heeft hier iets over te zeggen. Niemand anders mag hierover een 'straf' uitspreken. Het is je recht als mens om samen te leven met iemand die jij graag ziet en die jou graag ziet. Ik vind het absurd dat ze een groepsverkrachting uitspreken voor iemand die een boete niet kan betalen, die ze gekregen heeft omdat ze een relatie heeft met een 'foute' man. Ik ben er zeker van dat er straffen bestaan die deze persoon niet onteren, op het niet (kunnen) betalen van een boete. Het is helemaal niet te begrijpen dat andere mannen naar dit oordeel geluisterd hebben en dit uitgevoerd hebben. Zij begrijpen blijkbaar niet dat het in elke cultuur fout is om een man of vrouw te verkrachten. Ik vind dat zij omwille van twee redenen gestraft moeten worden: omwille van het deelnemen aan een groepsverkrachting en omwille van het schenden van de mensenrechten. Dit oordeel werd uitgesproken door een illegale onofficiële rechtbank. 'Zij straffen iedereen die de normen of gewoonten overtreedt.' Wie beslist wat die normen en gewoonten zijn? Ze kunnen voor iedereen een straf bedenken die niet in het plaatje past. Ik vraag me af of de mensen in de raad 'zonder zonde' zijn. Ik hoop dat de Indiase overheid maatregelen neemt om zulke rechtbanken op te doeken en om dit soort misdaden te doen verdwijnen. Deze moet ook slachtoffers voldoende kunnen opvangen en daders op een gepaste manier straffen. |
|
|||
|
|||
Dit zijn inderdaad middeleeuwse toestanden. Ik heb ook ergens gehoord dat zelfs de dorpoudste heeft deelgenomen aan de "strafuitvoering". Jammer genoeg is dit geen uitzonderlijk voorval in India. Nergens anders in de wereld zijn er zoveel groepsverkrachtingen in de wereld. Alleen in Afrika komt men dicht in de buurt. Deze twee landen hebben één ding in gemeen. Ze worden alletwee geteisterd door racistische al dan niet genocidale conflicten tussen twee of meerdere etniciteiten. Nu gaat het in India (in dit artikel) al zover dat men gaat discrimineren op basis van gemeenten. Kan men zich al voorstellen dat er dergelijke voorvallen zich hier ook voordoen omdat bijvoorbeeld je zus een relatie heeft met iemand van Herentals terwijl zijzelf in Nijlen woont? Waarom is de neiging tot discriminatie toch zo hardnekkig in sommige landen?
|