|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Cannabis weldra legaal in Marokko?
Als het van de Marokkaanse overheid afhangt, zal cannabis er weldra legaal verkocht kunnen worden. Het land hoopt er inkomsten mee te verwerven en de rust na de Arabische Lente te doen weerkeren.
Van de 32 miljoen inwoners van Marokko leven er naar schatting 800.000 van de opbrengst van illegale cannabiskweek. De verkoop zou voor maar liefst 10 procent - 10 miljard dollar - uitmaken van de economie van het land, die de zesde grootste economie is van Afrika. Zowel politici van de partij van minister-president Abdelilah Benkirane als politici van de oppositie zouden een wetsvoorstel willen formuleren waarmee het voor kwekers legaal wordt om cannabis te verkopen aan de overheid ‘voor medicinale en industriële doeleinden’, en niet aan drugsbaronnen. Arabische Lente Als alles volgens plan verloopt, zou de legalisering moeten resulteren in een stijging van het bruto binnenlands product met 23 procent. Gehoopt wordt ook dat het de gemoederen kan bedaren in na de Arabische Lente onrustige regio’s in het land. Maar ‘we moeten zeker zijn dat de wetgeving optimaal is’, beklemtoont politicus en partijgenoot van ’s lands leider Abdelahim Allaoui. Ook oppositielid Khadija Rouissi vindt het tijd voor een nationaal cannabisdebat. ‘We kunnen deze olifant in de kamer niet blijven negeren’, vindt ze. Halve prijs De cultivatie van de planten gebeurt voornamelijk in het noorden van het land, waar een hectare tot 6 kilogram cannabis per jaar oplevert. Daar woont ook de boer Mustapha Tahiri, die maar wat blij zou zijn moest de overheid hem vrij laten kweken. Hij heeft het ervoor over om zijn goedje daarvoor nog maar aan de helft van de prijs te verkopen. Het gaat om een opvallend idee, aangezien Marokko voor 2011 nog een erg repressief beleid voerde tegenover de cannabiskweek in het land. Zo’n 137.000 hectaren werden in enkele jaren tijd tot 47.000 herleid en boeren werden aangepord om olijven en amandelen te kweken. Bron: krant: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20131204_00871181 eigen mening Ik vind dit een opvallend bericht. Cannabis word door veel landen als een veel 'ergere' drug bekeken als alcohol. Ik zie geen reden voor het land om Cannabis niet te legaliseren, als ze er wel een stevige wetgeving aan koppelen. Ik ben echter niet helemaal overtuigd over de reden waarom men cannabis wil legaliseren. Het gaat hier voornamelijk over een winstgevende zaak, en ik denk dat dit dan misschien een gevaarlijk gevolg kan hebben op het gebruik en de aankoophoeveelheid. |