|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Smet wil decreet rond inclusief onderwijs veel te snel invoeren
De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) vindt dat minister van Onderwijs Pascal Smet “veel te snel” wil gaan met de invoering van het decreet rond leerlingen met specifieke onderwijsnoden. Er is volgens de Vlor onvoldoende tijd om het decreet van start te laten gaan op 1 september 2014. Dat staat te lezen in het Vlor-advies over de beleidsbrief Onderwijs 2013-2014.
Op 8 november keurde de Vlaamse regering het (langverwachte) ontwerpdecreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften goed. Dat decreet - ook het M-decreet genoemd - moet er onder meer voor zorgen dat leerlingen met een lichte mentale beperking of leerstoornis zoals dyslexie voortaan standaard het gewone onderwijs kunnen volgen. Enkel wanneer een school onredelijke inspanningen zou moeten doen, kan een leerling nog doorverwezen worden naar het buitengewoon onderwijs. Concreet zouden duizenden leerlingen die nu vaak in het buitengewoon onderwijs belanden toch het gewone onderwijs kunen volgen. Minister van Onderwijs Pascal Smet sprak van “een belangrijke stap in de realisatie van inclusief onderwijs”. Maar volgens de Vlor, de Vlaamse adviesraad rond onderwijs, is er onvoldoende tijd om het decreet van start te laten gaan op 1 september 2014. “Dat is zowel op het vlak van schoolorganisatie als op het vlak van competentieontwikkeling van leerkrachten veel te snel”, stelt de Vlor. “Op zo’n korte tijd is het onmogelijk om een school en haar leerkrachten voor te bereiden op zo’n ingrijpende verandering”, klinkt het. ‘Smet laat scholen aan hun lot over’ Groen-onderwijsspecialiste Elisabeth Meuleman noemt het “frappant” dat ook “het laatste grote nog resterende dossier” op onderwijs nu onder vuur wordt genomen. Groen pleit al langer voor een decreet dat alle leerlingen met een beperking recht geeft op inclusief onderwijs. “Dat is broodnodig, maar dat doet dit decreet niet. Het biedt onvoldoende garanties op inschrijving voor leerlingen die nood hebben aan een aangepast curriculum”. Volgens Meuleman voorziet het decreet ook niet in het nodige budgettaire kader en is er “te weinig ondersteuning voor het onderwijzend personeel”. “De Vlaamse regering laat scholen en hun personeel aan hun lot over, maar - erger nog- ook de leerlingen met een handicap”, aldus Meuleman. Bron: De Standaard Online 02/12/2013 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131202_00868087 Mening: Ik vind het zeer positief dat invoering van het decreet rond leerlingen met specifieke onderwijsnoden is goedgekeurd. Ik ben het er mee eens dat leerlingen met een leerstoornis of een lichte mentale achterstand, de kans moeten krijgen om te integreren in het gewoon onderwijs. Ik denk dat dit voor deze leerlingen hun eigenwaarde goed zal doen. Maar daar tegenover moet uiteraard staan dat de scholen hierop voorbereid zijn. Ik kan er namelijk inkomen dat niet zo maar elke leerkracht in staat is om op deze moment om te gaan met elke leerstoornis of lichte mentale handicap. En ik vind dat persoonlijk toch van uiterst belang. Als de scholen effectief nog niet voldoende zijn voorbereid, ben ik het er mee akkoord dat de invoering beter nog even kan uitgesteld worden. En dan ben ik het er mee akkoord dat er eerst nog meer tijd moet besteed worden aan het opleiden van de leerkrachten. Uiteindelijk gaan de kinderen niet verder geholpen worden als ze in een school terecht komen waar de leerkracht ze niet op een correcte manier kunnen omgaan met hun 'handicap'. Laatst aangepast door S*fie.Verstrepen : 3rd December 2013 om 00:06. |