|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Politie en Microsoft waarschuwen voor telefonische oplichting
België wordt geteisterd door oplichters die zich telefonisch uitgeven voor Microsoft-medewerkers. De federale politie en Microsoft waarschuwen computergebruikers nu voorzichtig te zijn met hun persoonlijke gegevens. Wie al slachtoffer werd van de oplichting kan klacht indienen bij de lokale politie.
"De oplichters bellen hun slachtoffer op met de smoes dat er problemen zijn met hun computer", staat te lezen in een persmededeling van de politie. "De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat de gedupeerde de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters van op afstand zichzelf toegang geven tot de computer van het slachtoffer." Kwaadaardige software De oplichters installeren kwaadaardige software op de computer waarmee ze ook op een later tijdstip nog toegang hebben. De oplichters vragen ook om hen te betalen voor "bewezen diensten" en blokkeren zelfs de computer als de gebruiker weigert te betalen. Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes. "Informatie over beveiligingsincidenten of updates van beveiligingssoftware sturen we via e-mail naar abonnees van ons programma voor beveiligingsberichten. Onze helpdesk zal hiervoor nooit proactief naar eindgebruikers bellen en al zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen", zegt Philippe Rogge, general manager van Microsoft België en Luxemburg. Mensen die al het slachtoffer werden van de oplichters wordt aangeraden hun computer los te koppelen van het internet en een virusscan uit te voeren. Slachtoffers kunnen bij de lokale politie ook klacht neerleggen voor hacking en sabotage. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...plichting.dhtml Verantwoording: Dit is nieuws voor mij omdat meer en meer mensen gebruik maken van het internetbankieren en dergelijken. Mensen zijn duidelijk toch nog steeds vatbaar voor deze vorm van fraude. Om deze reden zou er veel meer nadruk moeten worden gelegd op de gevaren die hiermee verbonden zijn. Ik heb dit bij sociaal-economisch geplaatst omdat ik vind dat dit een sociaal probleem is. |
#2
|
||||
|
||||
Ik ben het eens met T*on. Mensen gebruiken steeds meer en meer internet. Niet alleen om sociale contacten te onderhouden zoals op Facebook, Twitter ... maar ook internetbankieren gebeurt vaker. In een handomdraai heb je online geshopt, een overschrijving geplaatst enzovoort. Het is snel en efficiënt. Er werd al vaak aan de alarmbel getrokken om mensen te waarschuwen voor de gevaren van het internet. Het is zeker en vast een sluwe manier om dat te gebruiken als smoes om aan persoonlijke gegevens van mensen te geraken. Mensen werden bewuster gemaakt van internetfraude en daar wordt nu op ingespeeld. Hopelijk wordt het met dit artikel ook duidelijker dat ze je beetnemen voor dat je het beseft. Hun oplichterij wordt efficiënter, dus zouden wij eveneens efficiënter en vooral veiliger te werk moeten gaan.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money Laatst aangepast door Raisa.Docx : 28th November 2013 om 19:51. |