|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
"Trein moet snel alternatief zijn voor auto, niet andersom"
TreinTramBus reageert ontgoocheld op het nieuwe vervoersplan van de NMBS. "Veel reizigers gaan erop achteruit", zegt Stefan Stynen, voorzitter van de reizigersvereniging. "Het treinaanbod groeit niet mee met de toenemende mobiliteitsvraag."
De Morgen berichtte vandaag over het nieuwe vervoersplan, waaruit blijkt dat de trein vanaf december 2014 trager wordt. Maar TreinTramBus ziet ook een aantal belangrijke verbindingen wegvallen. Wie van Hasselt naar Antwerpen wil, ziet, op twee spitstreinen na, de rechtstreekse treinen geschrapt. Overstappen in Aarschot wordt de boodschap. "Op het ogenblik dat de E313 Hasselt-Antwerpen kreunt onder de verkeersdrukte, zou de trein moeten worden opgewaardeerd tot een comfortabel en snel alternatief, maar nu gebeurt net het omgekeerde. Een compleet fout signaal", aldus Stynen. TreinTramBus maakt zich in het bijzonder zorgen over de verbinding Mechelen-Leuven, want daar gaat het aantal treinen er zelfs in de spits op achteruit. "Overbezetting is op die manier voorgeprogrammeerd", vreest Stynen. De reizigersvereniging ziet wel enkele lichtpuntjes. Van Limburg naar Brussel gaan heel de dag door snelle treinen rijden. Tot nog toe was dat alleen in de spits het geval. En tussen Gent en Brussel rijden vanaf volgend jaar vier treinen per uur. TreinTramBus pleit voor een fundamentele bijsturing van het vervoersplan, nu er nog tijd voor is. Bron: De Morgen - 23/11/13, 10u53 http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-andersom.dhtml Mening: Ik snap niet waarom de NMBS de trein trager gaat laten rijden. De mensen kunnen al beter gewoon de auto pakken omdat ze dan ten eerste al een betere en rechtstreekse verbinding hebben en ten tweede dan moeten ze hun niet spoeden om een mogelijke bus, tram of trein te halen. Ik denk dat er nog veel geknutseld moet worden aan de uren van alles (trein, tram en bussen) en ik hoop dat dit er snel komt. |
#2
|
|||
|
|||
Langs de ene kant vind ik het ook een vreemde beslissing dat men de treinen trager gaat laten rijden. De mensen willen ten slotte zo snel mogelijk op hun bestemming geraken. Langs de andere kant zie ik er wel wat logica in. Als de treinen hun tijd nemen, zal de kans verkleinen dat de treinen niet op tijd aankomen. Ze hebben nu een ruimere marge gekregen. Ook vind ik de titel een beetje vreemd. Men neemt niet enkel de trein om sneller op de bestemming aan te komen dan met de auto, maar om benzine uit te sparen, te voorkomen dat je geen parkeerplaats vindt of gewoon omdat het goed is voor het milieu.
|