|
|
|||
|
|||
Mediahuis schrapt 205 banen
Mediahuis schrapt 205 banen
Bewerkt door: redactie − 06/11/13, 10u39 − Bron: De Standaard, Belga DM UPDATE Het Mediahuis, de joint venture tussen mediagroepen Corelio en Concentra, is van plan om 205 banen te schrappen. Dat komt overeen met 20 procent van het huidige personeelsbestand. Dat heeft de directie bekendgemaakt aan de bijzondere ondernemingsraad, meldt De Standaard. De hoofdzetel van Het Mediahuis komt in Antwerpen, waar de redactie van Het Nieuwsblad wordt samengebracht met die van de Gazet van Antwerpen. De afslanking is het gevolg van het bijeenbrengen van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg met De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar. "Het Mediahuis wil blijven investeren in elk van die nieuwsmerken, die elk hun eigenheid hebben en zullen behouden", aldus CEO Gert Ysebaert. "Daarnaast wil het bedrijf een belangrijke besparing realiseren door de titels maximaal te laten samenwerken op alle andere terreinen", legt Ysebaert uit. "Enkel door het realiseren van slimme synergieën zal Het Mediahuis een rendabel en gezond bedrijf kunnen worden. Het plan dat voorligt, voorziet de intentie om te komen tot een vermindering van 205 functies. Dat is 20 procent van het huidige personeelsbestand. Met de bijzondere ondernemingsraad van vandaag hebben we de onderhandelingen over het plan met de sociale partners ingezet." Focussen op Antwerpen Voor elk van de nieuwsmerken ligt een duidelijk inhoudelijk project op tafel, zegt Ysebaert. Het Nieuwsblad is het grootste nieuwsmerk van Het Mediahuis, zowel in print als online. "De redactie van Het Nieuwsblad krijgt een nieuwe organisatiestructuur die het mogelijk maakt een nog betere krant te maken en volledig multimediaal te werken in functie van alle mogelijke platformen. Met haar grote en goed uitgebouwde redactie zal Het Nieuwsblad kunnen functioneren als leverancier van nationaal en sportnieuws (via Sportwereld) voor de andere titels." Gazet van Antwerpen krijgt de mensen en de middelen om zich nog "meer dan voorheen te focussen op Antwerpen". "De krant zal hierdoor zijn historische positie in de metropool meer dan ooit kunnen waarmaken. De krant blijft eveneens sterk aanwezig in de regio's Kempen en Mechelen. Door een intense samenwerking met Het Nieuwsblad kan de lezer van Gazet van Antwerpen rekenen op een uitstekende nationale en internationale verslaggeving en het sterkste sportnieuws", aldus Ysebaert. Samenwerking Het Belang van Limburg is en blijft de totaalkrant voor alle Limburgers. Er wordt voortgebouwd op de unieke marktpositie van de titel. "Daarnaast bieden we Het Belang van Limburg de kans om zich sterker digitaal te ontwikkelen. Dankzij de samenwerking met de andere titels binnen Mediahuis beschikt de krant over een rijke bron van nationaal, internationaal en sportnieuws." De Standaard krijgt volgens Ysebaert als leidende kwaliteitskrant "onverminderd de mogelijkheid om zich journalistiek te ontwikkelen en voorop te lopen in innovatieve initiatieven". "De Standaard zal op dit vlak de inspirator kunnen zijn voor de andere titels. De historische samenwerking met Het Nieuwsblad kan nu worden uitgebreid naar de andere media binnen de groep", aldus de CEO van Het Mediahuis. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/16340/...205-banen.dhtml Mening: Ik vind het positief dat, ondanks de samensmelting, de intentie bestaat dat de kranten hun eigenheid mogen en kunnen behouden. De ene groep mensen kiest voor het meer intellectuele, de andere wil de dikke sportkatern zeker niet missen en de derde groep is verzot op het nieuws uit zijn/haar regio... Ik vraag me wel af of die specifieke eigenheid in de toekomst zal behouden blijven. Ik heb zo’n voorgevoel dat bepaalde kranten zullen verdwijnen. Hopelijk heb ik het mis, want dat zal de verkoopscijfers van de geschreven pers nog doen dalen. Het is een feit dat de verkoopcijfers van de papieren kranten en tijdschriften nu al dalen en dat men steeds meer focust op het digitale. Ik hoop echter dat de diverse, gedrukte kranten blijven bestaan. Hoeveel mensen kijken niet uit naar hun vertrouwde traditionele ‘gazetje’ dat ze ’s morgens uit de brievenbus kunnen halen en tijdens het ontbijt al even kunnen doorbladeren!? |