actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd November 2013, 16:48
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User

Veli Yüksel wil onderzoek naar 150.000 gratis abonnementen De Lijn

Veli Yüksel wil onderzoek naar 150.000 gratis abonnementen De Lijn

Vlaams volksvertegenwoordiger Veli Yüksel (CD&V) wil dat er onderzocht wordt of de gratis abonnementen van De Lijn ook effectief gebruikt worden. "Als blijkt dat een aanzienlijk aandeel van de gratis abonnementen nooit wordt gebruikt, dan denk ik dat we beter afstappen van de automatische toekenning van die abonnementen en overgaan naar een systeem waarbij rechthebbenden hun gratis abonnement moeten aanvragen. Dat zou ook een besparing kunnen betekenen voor heel wat lokale besturen. Zij betalen immers aan De Lijn per abonnement, of dat abonnement nu wordt gebruikt of niet", stelt Yüksel.

Uit gegevens die hij opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) blijkt dat jaarlijks zo'n 150.000 mensen een gratis abonnement van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn ontvangen.

Helft voor senioren
Zowat de helft van de gratis abonnementen gaat naar de senioren. Zij krijgen een abonnement uitgereikt wanneer ze 65 worden. In 2012 ging het om 74.899 abonnementen. Dat zijn er iets minder dan in 2011 (77.044), maar grosso modo zien we dat het aantal uitgereikte 65+-kaarten stijgt (in 2010 waren het er 69.259), wat logisch is gezien de vergrijzing die onze samenleving kenmerkt.

Jongeren
Ook het aantal 'DBS4-abonnementen', die 33 gemeenten uitreiken aan bepaalde leeftijdscategorieën steeg stelselmatig van 74.830 in 2009 tot 80.162 stuks vorig jaar, goed voor een prijskaartje van 2,3 miljoen euro. Gemeenten zoals Genk en Oostende verlaagden de leeftijdsgrens voor een seniorenabonnement op eigen kosten tot 60 jaar. Andere gemeenten, zoals Gent en Leuven, schenken hun jongeren een gratis abonnement.

Yüksel vindt gratis netabonnementen een goed instrument om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen, maar pleit ervoor dat De Lijn onderzoek voert naar het gebruik van deze abonnementen.

Bron: De Morgen
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...n-De-Lijn.dhtml
Datum: 03-11-2013

Mening: Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Veli Yüksel. Tegenwoordig krijgen alle senioren die ouder zijn dan 65 jaar een abonnement voor het openbaar vervoer. Ik vind het een heel nuttige maatregel voor de mensen die het openbaar vervoer nemen. Mensen die het openbaar vervoer niet nemen, krijgen ook een abonnement en ze doen er niets mee terwijl het wel geld kost. Elk nutteloos abonnement is er 1 te veel. Ook niet elke persoon die ouder is dan 65 jaar heeft een abonnement nodig. Als ik kijk naar mijn eigen grootouders, die nemen nog steeds de auto of de fiets en mijn grootouders zijn gemiddeld 80 jaar. Dit hangt natuurlijk ook wel af van de gezondheid van de personen in kwestie.

De kosten van alle abonnementen zowel senioren als 'DBS4' lopen hoog op terwijl het echt niet nodig is om er zoveel geld aan uit te geven. Als ze onderzoeken wie er 1 nodig heeft en wie niet, gaan ze wel wat geld kunnen besparen, wat in deze tijden toch wel positief is. De mensen die wel een abonnement willen, kunnen dit zelf aanvragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:25.