actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 02:46
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
'Renterovers' Rabobank grapten erop los

Fraudeurs met rentetarieven bij Rabobank hadden vaak veel lol bij het manipuleren van tarieven die banken onderling hanteren. De Amerikaanse justitie citeert in haar onderzoek naar de affaire e-mails waarin medewerkers routineus en grappend tarieven beïnvloeden al naar gelang dat van pas kwam. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat iedereen wist dat de manipulatie illegaal was. .

Een medewerker die een collega te hulp schoot bij het manipuleren van de London Interbank Offered Rate (Libor-rente, een dagelijks bepaalde bankrente bij onderlinge leningen) mailde bijvoorbeeld als Libor-bitch (Liborhoer) te dienen. "Maak je geen zorgen, er zijn ergere oplichters dan wij", e-mailde een medewerker na akkoord te zijn gegaan met het opdrijven van de vast te leggen waarde van de Japanse yen.

De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken nog steeds individuele gevallen in deze affaire.

Uit de e-mails die de Amerikaanse en Britse autoriteiten openbaar hebben gemaakt, blijkt dat de medewerkers niet alleen met collega's bij Rabobank spraken, maar ook met collega's bij andere banken. Ook uit deze mails komt een beeld naar voren dat er openlijk en veelal grappend over de manipulatie werd gesproken en dat er weinig ethische scrupules bij de handelaren en rente-medewerkers leken te bestaan. "Ah... mijn arme klanten", schreef een handelaar nadat hem was meegedeeld dat een collega een 'obsceen hoog' tarief zou indienen.

De manipulatie gebeurde veelal in de vorm van een dienst of wederdienst en werd vaak ook als zodanig aangemerkt. "Het helpt altijd om een paar vrienden op de markt te hebben", aldus een voormalige Rabobank-medewerker.


Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-erop-los.dhtml - geraadpleegd op 30/10/2013

Mening
Banken in het algemeen zouden juist tegen fraude moeten zijn. Meer nog, ze zouden geen geheimen mogen hebben voor hun klanten. Uit het e-mail verkeer tussen de verschillende medewerkers/collega's, blijkt dat men zich niet schaamt. Men grapt openlijk over de manipulatie. Dit is ronduit schandalig. Er is geen sprake van schaamte. Deze fraude is buitengewoon ernstig en schaadt het vertrouwen in de financiële sector. Nu de bank weet welke boetes ze moeten betalen, zullen ze wel minder lachen. Ik vind het niet meer dan terecht dat ze een serieuze boete moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.