|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Obama wist niet dat Merkel werd afgeluisterd
De Amerikaanse president Barack Obama wist niet dat de Amerikaanse geheime dienst NSA de Duitse bondskanselier Angela Merkel afluisterde, schrijft The New York Times vandaag. De Amerikaanse veiligheidsadviseur Susan Rice zou dat tegen haar Duitse ambtgenoot hebben gezegd.
Het afluisteren van Merkel zou zo'n 10 jaar geleden zijn begonnen, onder Obama's voorganger George W. Bush. Het is niet duidelijk waarom dat destijds gebeurde. Net zoals het ook onduidelijk blijft waarom Obama na vijf jaar presidentschap niet op de hoogte was van de afluisterpraktijken. Bron: www.demorgen.be 26/10/2013 Eigen mening: Persoonlijk geloof ik er niet veel van. Het staatshoofd en regeringsleider van de Verenigde Staten is wel degelijk op de hoogte geweest van het afluisteren van Merkel. Weliswaar is Obama er niet mee begonnen, hij wist er wel meer van. Waarom Bush destijds begonnen is met het afluisteren van bevriende staatshoofden zoals Merkel en Sarkozy weet ik ook niet, maar in ieder geval had Barack Obama het schandaal meteen kunnen stoppen toen hij tot president werd beëdigd in 2009. Ik denk niet dat het afluisterschandaal blijvende gevolgen gaat hebben, buiten een beetje wantrouwen, daarvoor is de VS een te belangrijke bondgenoot van de Europese Unie. |