actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th October 2013, 08:14
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User

Chinese toppoliticus Bo Xilai krijgt ook in beroep levenslang

Chinese toppoliticus Bo Xilai krijgt ook in beroep levenslang

De levenslange gevangenisstraf voor de gevallen Chinese toppoliticus Bo Xilai is in beroep bevestigd. Een gerechtshof in het oosten van China oordeelde vandaag net als een lagere rechtbank dat hij levenslang de gevangenis in moet wegens corruptie en machtsmisbruik. .

De 64-jarige Bo, voormalig minister van Handel en sterke man van de communistische partij in Chongqing, viel vorig jaar van zijn voetstuk in de nasleep van een schandaal waarbij zijn vrouw werd veroordeeld voor de moord op een Britse zakenman.

Steekpenningen
Volgens de aanklagers zou hij steekpenningen hebben aangenomen, openbare fondsen verduisterd hebben en zijn positie misbruikt hebben om de moordpartij te verdoezelen. Tijdens het proces betwistte Bo de aantijgingen, maar daar had de rechtbank geen oren naar. De rechter maakte brandhout van zijn argument dat hij bekentenissen moest afleggen onder druk van partijfunctionarissen en bevond hem schuldig aan het aanvaarden van 3,3 miljoen dollar aan steekpenningen.

Verdeeld
Met het verdict hoopte de communistische partij een einde te maken aan het grootste schandaal in de recente geschiedenis van de Chinese politiek. Het politbureau was bijzonder verdeeld over de aanpak van Bo, die grote kans maakte op een promotie tot het machtige permanente comité van de partij, maar zich bijwijlen ook kritisch uitspraak over de economische koers van de partij. Waarnemers spraken over de grootste interne strijd sinds de bloedige repressie van de ontluikende democratiseringsbeweging op het Tienanmenplein in 1989.

Bron: De Morgen
Datum: 25/10/2013

Mening: De rechtbank heeft er goed aan gedaan om de Chinese toppoliticus te behandelen als een gewoon mens. Hij hoeft immers geen andere behandeling te krijgen omdat hij tot de toplaag van de Chinese politiek hoorde. Corruptie en machtsmisbruik vind ik zo'n afschuwelijk spelletje. Zijn positie misbruiken om een moord te verdoezelen is onaanvaardbaar. De straf is in mijn ogen niet te zwaar voor de feiten. Ik hoop dat deze uitspraak eventuele andere sjoemelaars doet inzien dat hun misdaden zwaar bestraft worden. Ik vraag me af: als je veel macht hebt, wil je dan altijd meer? Bo is één van de vele politici die veel verdienen en toch nog niet tevreden zijn. Ze willen nog meer... Verdient zo iemand om aan de top van een land te staan? Nee. Moet hij gestraft worden? Absoluut.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.