|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
cdH wil chocolade sigaretten verbieden
cdH wil chocolade sigaretten verbieden
De volksvertegenwoordigers van de Franstalige christen-democraten Catherine Fonck en Mie-Jeanne Nyanga-Lu hebben in de Kamer een wetsvoorstel ingediend om “snoepgoed en spelletjes te verbieden voor kinderen die gelijkenis vertonen met een tabaksproduct”. Dat schrijft La Dernière Heure dinsdag. Het verbod viseert duidelijk chocolade sigaretten. “Uit onderzoek in verschillende landen blijkt dat kinderen een nabootsend gedrag vertonen wanneer ze met die snoepsigaretten spelen. De kansen dat het kind als adolescent en volwassenene gaat roken verdubbelen hierdoor, ongeacht of de ouders roken of niet”, zeggen de Kamerleden. In een andere wetsvoorstel pleiten Catherine Fonck en Mie-Jeanne Nyanga-Lu voor een totaalverbod op reclame voor tabaksproducten. Er is al een wet voor tabaksreclame, maar die voorziet uitzonderingen voor bijvoorbeeld het tonen van de merknaam van een tabaksproduct in een winkel. Volgens de Kamerleden wordt deze wet, net omdat ze niet een totaalverbod instelt, misbruikt door een aantal handelaars. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00768674 (geraadpleegd op 2013-10-01) Eigen mening: Mijn eerste vraag die opstak bij dit artikel was ‘waar houden ze zich mee bezig’. Chocolade snoep sigaretten verbieden? Ik herinner mij dat ik dit vroeger ook at en mijn ouders nabootste. Ik denk dat bijna ieder kind dit ook deed. Maar dit heeft geen enkele invloed op mij gehad. Heb nog nooit gerookt en ben dat ook niet van plan. Maar als zij beweren dat dit het aantal rokers kan laten dalen dan moeten ze dat zeker doen. Want hoe minder rokers hoe beter. |