|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ryanair leert personeel reizigers geld aftroggelen
Personeelsleden van Ryanair die passagiers met te zware handbagage ‘betrappen’, krijgen daarvoor 1,2 euro bonus per koffer. Ook krijgen ze de raad groepjes vrijgezellen aan boord zoveel mogelijk drank te verkopen. Dat staat in een ‘handleiding’ voor personeelsleden waarvan het bestaan dit weekend onthuld werd.
‘Richt je op grote groepen jongeren aan boord. Zoek de leider, dat is meestal degene die het meeste lawaai maakt, en probeer hem iets te verkopen. De rest van de bende volgt dan wel snel.’ Het is maar een van de tips in de handleiding voor sales & service die lagekostenmaatschappij Ryanair aan zijn personeel geeft. Het bedrijf heeft een heel systeem aan personeelsbonussen opgesteld om zijn werknemers zo veel mogelijk geld van reizigers afhandig te laten maken. De Britse krant Daily Mail publiceerde dit weekend delen uit dat handboek. Reizigers in de luchthaven ‘betrappen’ met te zware koffers is bijvoorbeeld een manier om je loon te verhogen. *Ryanair betaalt grondpersoneel 1 pond (1,2 euro) per te zware koffer die ze kunnen ontdekken, zegt de Daily Mail. De vakbond van de luchthaven van het Londense Stansted bevestigt dat cijfer. Te zware koffers leveren de maatschappij dan ook een bom geld op. Wie met een overladen koffer reist, moet van Ryanair 20 euro per kilo extra betalen. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130819_018 datum: 19/08/13 eigen mening Ik begrijp dat ze ervoor moeten zorgen dat er geen mensen met te zware koffers op het vliegtuig stappen. Het feit dat er dan bonussen aan gekoppeld worden, vind ik er toch wat over. Zo gaan ze er een sport van maken om zoveel mogelijk mensen te betrappen met te zware koffers. Natuurlijk kijken de bazen enkel en alleen maar naar het extra geld dat er zo binnenkomt. Ook het aanspreken van grote groepen om zo meer drank te verkopen, vind ik maar een rare 'tip'. Er wordt duidelijk meer belang gehecht aan het financiële plaatje dan aan de goede service. De laatste tijd komen ze alleen maar met negatieve publiciteit in de kranten, namelijk met te weinig brandstof vliegen, de geringe aandacht voor de veiligheid, ... Hier zullen mensen zeker voor terugdeinzen om nog met Ryanair te vliegen. |
#2
|
|||
|
|||
ik vond de regels op maximum gewicht van bagage altijd al een een rare situatie (= http://i.imgur.com/tNk263s.jpg) . Maar begrijpelijk (meer gewicht = meer brandstof = meer kosten) .. Maar 20 euro per kilo is nogal overdreven .. In die theorie moeten mensen met overgewicht binnenkort voor Ryanair ook gaan betalen ?? Als ze toch elke cent uit de klanten hun handen willen graaien.
De theorie achter de groepsleider laten drinken en de rest zal volgen kan ik ergens wel begrijpen, want uiteindelijk is een vluchtmaatschappij nog altijd een bedrijf waar winsten op #1 staan. Alleen is het nu enorm pijnlijk om dit in het nieuws te laten komen. Maar ik denk dat elke vluchtmaatschappij hetzelfde doet.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. |
#3
|
|||
|
|||
Ik begrijp dat te zware koffers gevaarlijk kunnen zijn voor de veiligheid van de passagiers. Het gewicht dat een vliegtuig mag meenemen,wordt allemaal uitgerekend door deskundigen. Deze regels moeten dan ook gevolgd worden. Misschien wil Ryanair hun medewerkers motiveren om deze regels streng te controleren door er een bonus aan te koppelen. Dit is dan wel mooi meegenomen voor de medewerkers.
Wat ik veel verontrustender vind, is dat piloten hun loon berekend wordt op basis van het aantal brandstof dat ze meenemen. Ik heb nog niet zo lang geleden een reportage hierover gezien. Er zijn piloten die in de rode zone zitten. Deze piloten nemen volgens Ryanair te veel brandstof mee, maar eigenlijk denken deze piloten enkel aan de veiligheid van hun passagiers. Dan zijn er ook piloten die in de groene zone zitten, zij berekenen hoeveel brandstof ze nodig hebben om net op hun bestemming te geraken. Zij verdienen het meeste. Ik heb hier nooit eerder iets over gehoord. Ik zou me nu toch niet meer zo veilig voelen in één van de vliegtuigen van Ryanair. Misschien doen andere maatschappijen dit ook, maar daar hebben we nog geen informatie over. Ik vind dat de overheid deze maatschappijen toch wat strenger mag controleren. Het gaat toch over de veiligheid van burgers. |
#4
|
|||
|
|||
Ik dacht altijd dat men extra geld vroeg per kg te veel omwille van de veiligheid op het vliegtuig. Als iedereen te veel bagage mee aan boord gaat nemen, verlaagt dit de veiligheid én zorgt dit ook voor meer kosten voor de vliegtuigmaatschappij. Ik vind het dan ook wel een goed idee om personeel bonussen te geven ter motivatie van het strenger nakijken van de bagage.
Een vliegtuigmaatschappij is ook een bedrijf en moet ook winst maken, dus ik snap dat ze de personeel willen motiveren om meer te verkopen, maar toch vind ik het geen goed idee om meer drank te verkopen op het vliegtuig. Als mensen dronken worden op het vliegtuig, is dit een gevaar voor de veiligheid van de vlucht. Naar mijn mening moet alcohol op een vlucht verboden worden, zowel het consumeren als het verkopen ervan. |