|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Tram rond Brussel brengt meer op dan hij kost
Tram rond Brussel brengt meer op dan hij kost
Van de lijnen rond de Ring, naar de luchthaven en langs de A12 is de maatschappelijke winst twee keer zo groot als de kosten, berekende De Lijn. De Lijn heeft berekend dat nieuwe tramlijnen in Vlaams-Brabant rond Brussel hun geld waard zijn. Van de vier lijnen die op de studietafel liggen, blijken de kosten lager te liggen dan de maatschappelijke baten. Kosten dat is: de aanleg, onteigeningen, aankoop van de tramstellen, onderhoud en exploitatie. De voordelen zijn tijdswinst voor de openbaarvervoergebruikers, minder files en gunstige effecten op onder meer luchtvervuiling en verkeersveiligheid. Drie deeltracés komen er het beste uit. Het noordelijke deel van de ringtram van Jette over Vilvoorde naar Zaventem, de lijn tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel en de verbinding Willebroek–Brussel langs de A12 (zie grafiek). De baten zijn hier meer dan twee keer zo groot als de kosten. Om een idee te geven: de aanleg van deze drie lijnen zou 500 miljoen kosten en 30 miljoen aan exploitatie per jaar, dertig jaar lang. Deze drie tracés gaat De Lijn nu prioritair uitwerken. Ook de verbinding tussen Ninove en Brussel, die tussen Haacht en Brussel en de vertakking van Willebroek naar Boom en Bornem wordt nog verder onderzocht. De vertakking van Eizeringen (Lennik) naar Leerbeek (Gooik) in het Pajottenland en die van Haacht naar Heist-op-den-Berg kregen een mindere score. Zij zouden onvoldoende potentieel hebben en de tram zou er te weinig snelheid halen. De Lijn laat deze opties vallen. In de zomer worden de milieueffectenrapporten en de tracéstudies afgerond. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering in het najaar. De trajecten die De Lijn verkiest, lopen zoveel mogelijk via bestaande infrastructuur. In Brussel op de bestaande tramsporen, in Vlaanderen langs de gewestwegen (Haachtse- en Ninoofsesteenweg) of de snelweg (A12). Knoop Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) ziet de tram als een van de oplossingen om de verkeersknoop rond Brussel te ontwarren. Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, hoopt dat de regering in het najaar het licht op groen zet. ‘Er is behoefte aan bijkomend hoogwaardig openbaar vervoer in Vlaams-Brabant, de regio met de meeste fileproblemen. En de investeringen worden terugverdiend.’ Als alles meezit, zouden de drie prioritaire lijnen in 2020 in gebruik worden genomen. De andere lijnen zijn dan voor 2025. De Lijn belooft het gesprek aan te gaan met de gemeentebesturen en de inwoners. Van half mei tot eind juni strijkt een informatietentoonstelling neer in Vilvoorde, Grimbergen, Zaventem, Tervuren, Haacht, Meise, Lennik en Dilbeek. DS, 18-05-2013 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |