|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
‘Langste staking sinds Sabena-periode’
‘Langste staking sinds Sabena-periode’
De staking bij bagageafhandelaar Swissport is dinsdagavond haar derde dag in gegaan. Bij Brussels Airport wordt gesproken van “een nieuw stakingsrecord sinds de tijd van Sabena”. “Het wordt stilaan tijd dat er beweging komt in het dossier”, zegt luchthavenwoordvoerder Jan Van der Cruysse woensdagochtend, die spreekt van een “saturatiepunt”. De woordvoerder verwacht wel dat er woensdag minder vluchten zullen worden geannuleerd dan het vijftigtal vluchten dat zowel maandag als dinsdag moest worden afgelast. Van der Cruysse wijst op de toenemende economische schade voor de luchthaven en de aanhoudende hinder voor de passagiers. Volgens Van der Cruysse worden luchtvaartmaatschappijen die zelf de bagage willen behandelen - “waar ze volledig het recht toe hebben” -, daar door de stakers toe verhinderd. De luchthaven begint voorts met plaatsgebrek te kampen om alle gestrande bagage te stockeren. Dinsdag was er sprake van minstens 10.000 stuks bagage. Brussels Airport vraagt reizigers om indien mogelijk alleen met handbagage te reizen en zeker geen belangrijke zaken in hun ruimbagage te steken. Op de website van de luchthaven staat een lijst van de meer dan dertig vliegtuigmaatschappijen die door de staking bij Swissport getroffen zijn. Vakbonden en directie bij Swissport gingen in de nacht van dinsdag op woensdag zonder akkoord uiteen. De bonden zouden woensdag een gesprek hebben met minister van Werk Monica De Coninck. Bij de afhandelaar wordt sinds zondagavond gestaakt. Het personeel protesteert tegen de onderbezetting, die volgens de bonden leidt tot een te hoge werkdruk en ook de veiligheid van het personeel in het gedrang zou brengen. Bron: De Standaard, 15/05/2013, bvb Commentaar: Mensen moeten soms voor zichzelf opkomen. En de enige manier waarop men de aandacht werkelijk kan krijgen is door het extreem aan te pakken. Men moet gaan staken voordat er onderhandeld of nagedacht kan worden. Dreigen met een staking is al lang niet meer genoeg. Langs de andere kant veroorzaakt dit dus heel wat last voor de reizigers die er op zich niets mee te maken hebben. Het is wel vaker zo met stakingen dat onschuldigen ook gestraft worden. Wat zo jammer is aan stakingen vind ik dat het zo veel geld kost aan iedereen. |
#2
|
|||
|
|||
Het is zeker en vast te begrijpen dat mensen die onder die omstandigheden moeten werken in staking gaan. Zeker wanneer men al lang beterschap belooft en het er nooit komt. Mijn ouders vertrokken vannacht op reis en dat normaal vanuit Brussels Airport. Hun vlucht werd afgelast, wat natuurlijk niet echt leuk is. De reisorganisatie heeft de beslissing genomen om een bus in te leggen van de luchthaven in Zaventem naar Luik zodat hun reizigers vanuit Luik toch op hun bestemming zouden geraken. Goed nieuws voor de reizigers maar de extra kosten die hierbij komen kijken voor de reisorganisatie zijn enorm. Het is zoals al gezegd, vaak worden de onschuldigen gestraft.
|
#3
|
|||
|
|||
Extreme maatregelen mogen dan wel nodig zijn, dit gaat me toch te ver. Mensen betalen vaak veel geld voor een vliegticket en dan hebben ze toch het recht om op een juiste manier op de juiste plaats te geraken. Dit is niet goed voor de reizigers en bijgevolg ook niet voor de reputatie van de luchthaven. En volgens mij is dat toch niet hetgene dat de stakers willen bereiken.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions. |
#4
|
|||
|
|||
Zelf ben ik al meermaals een onschuldig slachtoffer geweest van stakingen. Niet bij een vliegtuigmaatschappij, maar wel bij de NMBS en de Lijn. Strontvervelend natuurlijk! Meestal waarschuwen ze ook wel op voorhand, maar dan weet je nog niet goed waar je aan toe bent. Er moet toch een andere manier zijn om gunstigere werkomstandigheden af te dwingen bij de leidinggevende figuren. Maar welke ... ? Als iemand het weet dan laat het alsjeblieft weten.
|
#5
|
|||
|
|||
Vanuit onze geschiedenis gezien was de invoering van het stakingsrecht zeker een goede zaak. Maar wordt het niet te vaak misbruikt? Zoals hieronder reeds vermeldt is het ook zo dat stakingen vaak veel geld kosten aan verschillende partijen (betrokken/niet betrokken). In economisch moeilijkere tijdens is het naar mijn mening van belang om juist een tandje bij te steken. We zijn verkeerd bezig wanneer we te pas en te onpas een staking, die eigenlijk enkel in nood zou mogen worden 'ingezet', op de been gaan zetten. Er moet naar mijn mening meer ruimte zijn voor dialoog waarin beie partijen even sterk gehoord worden.
|