|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Welke studies leveren je na een jaar nog geen werk op?
Een diploma halen, blijkt nog steeds de beste garantie om snel een eerste job te vinden. Maar dan nog bestaan er goede en slechte studiekeuzes. In heel wat studies is 20 tot 30% één jaar na het afstuderen nog werkloos.
De VDAB volgde de schoolverlaters die in 2011 de school verlieten een jaar lang in hun zoektocht naar hun eerste job, en dat levert interessante conclusies op. Professionele bachelors concurreren met masters De professionele bachelors tellen in totaal de meeste schoolverlaters en globaal biedt dit niveau de beste kansen op werk. Op een paar uitzonderingen na kan je in dit studieniveau eigenlijk alleen maar goede keuzes maken. “Sommige populaire opleidingen bij de professionele bachelors hebben zware concurrentie van afgestudeerden uit het masterniveau”, vertelt Anneke Ernon, woordvoerder van de VDAB. “Communicatiemanagement en Journalistiek verkeren in dit geval. De kans dat schoolverlaters uit deze richtingen teleurgesteld worden omdat de arbeidsmarkt niet biedt waar zij op gehoopt hadden, is reëel. Communicatiemanagement en Journalistiek bieden geen goede aansluiting met de arbeidsmarkt en deze beide opleidingen tellen ook nog eens heel wat schoolverlaters.” Deze 10 professionele bacheloropleidingen leiden tot een helse jobzoektocht De professionele bacheloropleidingen die het minst goed aansluiten bij de arbeidsmarkt, gerangschikt van het minst naar ietsje beter. Audiovisuele technieken: beeld-geluid-montage Audiovisuele technieken: film, tv en video Beeldende vormgeving Modetechnologie Audiovisuele technieken: fotografie Journalistiek Interieurvormgeving Communicatiemanagement Gezinswetenschappen Toegepaste psychologie Een jaar na het behalen van hun diploma Toegepaste psychologie is 8,8% nog werkloos. In de opleidingen Gezinswetenschappen, Communicatiemanagement of Interieurvormgeving bedraagt de kans om werkzoekend te zijn na één jaar 1 op 10. Dit risico loopt verder op naar 1 op 8 voor wie de opleiding Journalistiek of Audiovisuele technieken: fotografie volgde. Modetechnologie (16,7% werkzoekenden na 1 jaar) en Beeldende vormgeving (17,5%) kunnen in dit niveau ook moeilijk aanraders genoemd worden, terwijl Audiovisuele technieken: film, TV en video (20%) en Audiovisuele technieken: beeld - geluid - montage (23,3%) voor dit niveau atypisch hoge restpercentages halen. Academische bachelors niet klaar voor de arbeidsmarkt Het aantal schoolverlaters dat als academische bachelor de arbeidsmarkt betreedt, is gestegen tot meer dan 900. Enkele studiegebieden bieden wel goede kansen op werk, maar globaal is dit niveau geen goede toegangspoort tot de arbeidsmarkt. Afstuderen betekent in dit geval vooral dat de afgestudeerde de noodzakelijke kennis en vaardigheden heeft om aan een masteropleiding te beginnen. “Wie toch na een academische bachelor op zoek gaat naar werk, heeft het zeer moeilijk. Deze studenten houden het soms op een zucht van een mastertitel voor bekeken en dat is bijzonder jammer. Dit afhaken wordt hen op de arbeidsmarkt in de meeste gevallen zwaar aangerekend”, aldus Ernon. 10,5% van de studenten met een academische bachelor is 1 jaar na het afstuderen nog werkloos. Dat percentage is nog het best te vergelijken met dat van het technisch secundair onderwijs (derde graad)! Enkele studiegebieden binnen de academische bachelors vormen een uitzondering en bieden wel goede kansen op werk. Meer bepaald: ‘Godgeleerdheid, gods- dienstwetenschappen en kerkelijk recht’, ‘Handelswetenschappen en bedrijfskunde’, ‘Industriële wetenschappen en technologie’, ‘Rechten, notariaat en criminologische wetenschappen’ en ‘Toegepaste taalkunde’. Masters: sommige studenten moeten zich helemaal heroriënteren na hun studies Een aantal masteropleidingen met gelukkig niet al te veel schoolverlaters hebben een structureel probleem. Jaar na jaar overstijgt het aanbod aan schoolverlaters de absorptiemogelijkheden van de arbeidsmarkt. Jongeren uit deze dikwijls dure opleidingen dienen zich volledig te heroriënteren, willen zij hun plaats op de arbeidsmarkt veroveren, en meestal verloopt dat niet van een leien dakje. Deze 10 masteropleidingen leiden tot een helse jobzoektocht De top 10 staat gerangschikt volgens dalende werkloosheidscijfers 1 jaar na het afstuderen. De opleiding Filmstudies en visuele cultuur biedt de slechtste vooruitzichten op een job bij de masters: 1 jaar na het afstuderen is 29,3% nog werkloos. Filmstudies en visuele cultuur Kunstwetenschappen Theater- en filmwetenschap Beeldende kunsten Oosterse talen en culturen Audiovisuele kunsten Geologie Culturele studies Muziek Geschiedenis Van al wie ‘Theater- en filmwetenschap’ of ‘Kunstwetenschappen’ studeerde is meer dan 25% werkzoekend 1 jaar na het afstuderen. Voor wie een opleiding ‘Audiovisuele kunsten’, ‘Oosterse talen en culturen’ of ‘Beeldende kunsten’ volgde, zijn de kansen om na 1 jaar werkzoekend te zijn ruim 20%. Opvallend bij ‘Oosterse talen en culturen’ is dat al wie na 1 jaar werkzoekend is ook geen enkele werkervaring heeft opgedaan tijdens het eerste jaar na het afstuderen. In de opleidingen ‘Culturele studies’ en ‘Geologie’ is de kans om na 1 jaar werkzoekend te zijn 16%. Bij ‘Geschiedenis’ en ‘Muziek’ is 14% werkloos. Persoonlijkheidskenmerken zeer belangrijk Wetenschappen biedt bijna zekere jobkansen, met uitzondering van Biologie, dat al jaren te veel schoolverlaters aflevert. Geologie en Milieutechnologie en milieuwetenschappen moeten ook een stapje terugzetten, maar zijn kleiner in aantal afgestudeerden. “Ook sommige andere masteropleidingen doen het wat minder goed of moeten wat gas terugnemen door de crisis. Persoonlijkheidskenmerken zijn dan dikwijls een doorslaggevend criterium om toch een job te vinden, zij het dan niet direct in het gewenste beroep of sector.” “Meer nog dan bij de professionele bachelors zien we bij de masters een zondvloed aan afstudeerrichtingen.?Misschien moet er toch eens nagedacht worden of dit in het belang is van de ‘eindgebruiker’ en of er geen andere manieren zijn om zich als onderwijsverstrekker te profileren”, besluit Anneke Ernon van de VDAB. Bron : http://www.jobat.be/nl/artikels/wel...m_campaign=home Mening : Na het lezen van het artikel is me meer dan eens duidelijk geworden dat het niet alleen belangrijk is dat je voor een studie/job kiest die je graag doet, maar ook voor een die je toekomt biedt. Ik denk dat wij als toekomstige leerkrachten het niet overdreven moeilijk zullen hebben om een job te vinden, aangezien deze sector al jaren met een tekort kampt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen moeite zullen moeten doen... |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat we vandaag de dag nergens écht zeker van zijn. Ik vind dat we in de eerste plaats onze studiekeuze moeten laten bepalen door ons gevoel. Je zal je naar mijn mening ook alleen maar ten volle kunnen inzetten wanneer je iets graag doet. Natuurlijk kunnen we ook gaan kijken naar de cijfers van de knelpuntberoepen, maar kunnen deze cijfers ons garanderen dat binnen een aantal jaren, wanneer wij afgestudeerd zijn, dit nog degelijk knelpuntberoepen zullen zijn? Ik denk dat het ook grotendeels zal afhangen van de economische crisis waar we vandaag de dag nog steeds mee te kampen hebben.
|