![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: moet vlaanderen onafhankelijk worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
10 | 31.25% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 59.38% |
ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9.38% |
Stemmers: 32. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?
Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?
Een aantal prominente Vlamingen stelt in een zopas verschenen studie voor om België te splitsen en Vlaanderen onafhankelijk te maken. Bent u voorstander of tegenstander om België te splitsen en Vlaanderen onafhankelijk te maken? Indien voorstander stem 'ja', indien tegenstander stem 'neen'. Wil jij ook lid worden van het exclusieve panel van De Stemmenkampioen? Schrijf je dan hier in: www.stemmenkampioen.be HLN weblog, 28/11/2005
|
||||
|
||||
Aangezien ik niet zie waarom Vlaanderen onafhankelijk moet worden vraag ik mij wel af op welke argumenten de Neen-stemmers zich baseren...
Dus bij deze: kan er iemand (gefundeerde) argumenten op tafel gooien die vóór de afsplitsing zouden kunnen pleiten?
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Misschien kan je best even in de historiek van actualiteit.org graven. Ik denk dat hier al meer dan genoeg over gezegd geweest is.
|
||||
|
||||
http://users.skynet.be/pjgoris/samenvatting_vl.doc
--> hier op mijn webspace kan je alle antwoorden en argumenten vinden Wim! Lees ze maar eens door, hoop dat de samenvatting voldoende is, wil je het volledige document laat je maar iets weten, maar deze samenvatting is al vrij 'lijvig' in inhoudelijk uitdagend genoeg denk ik ![]()
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |
|
||||
|
||||
Waalse vrienden, laat ons scheiden
Vandenberghe |
|
|||
|
|||
Qué?
Over het feit of Vlaanderen onafhankelijk moet worden is het laatste nog niet gezegd. Toch is al veel vaker vastgesteld dat de politiek hier weer ernstig uit de bocht vliegt.
Het gros van de Vlamingen heeft geen problemen met de situatie zoals ze nu is. De kwestie wordt doodleuk onder -nota bene door het volk verkozen- politici uitgevochten. Vandaag de dag is het mijns inziens gewoon 'in' om voor een meer autonoom Vlaanderen te zijn. 'Vlaanderen' is een modewoord; hence de Vlaamse frietjes of de Vlaamse prestaties van sportman zus of wetenschapper zo. Het verschijnt elke dag opniew in het Journaal. >wint een Vlaming: "Een Vlaming heeft..." >wint een Waal: "onze landgenoot heeft..." >>ernstig voorval van opportunisme? Het mag duidelijk wezen dat deze Vlaamse identiteit ons wordt opgedrongen. Is het niet één of andere politicus, dan zijn het de media wel. We mogen niet vergeten dat we nog altijd in de eerste plaats Belgen zijn, en dat de taal het enige is dat ons scheidt. Of de politici misschien... When the elephants fight, the grass gets trampled... Dat zeggen ze in Korea ook. http://www.planet.nl/planet/show/id...60597/sc=acc9a1 |
|
||||
|
||||
inderdaad, taal is niet het enige wat ons scheid...
Er is nog veel meer!!! Lees het documentje er eens op na
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |
|
||||
|
||||
Is er iemand geabonneerd op Trends? Stond dit weekend een heel pleidooi van Vlaamse werkgevers in om de boedelscheiding onverwijld door te trekken, op basis van louter economische argumenten (van horen zeggen)...
|
|||
|
|||
Ik ben geen voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen omdat de Belgische staat goed genoeg functioneert en de belangen van alle bevolkingsgroepen het best kan verdedigen. Vlaanderen kan onafhankelijk misschien wel wat efficiënter werken, maar op het internationale toneel zullen we dan helemaal niets meer voorstellen.
De financiële steun aan Wallonië valt bij de echte Vlaming misschien niet in goede aarde, maar dan mogen we niet vergeten dat Wallonië destijds Vlaanderen ook heeft gesteund toen het hier wat minder ging. Bovendien is België vandaag de dag toch reeds een federale staat met daarin onder andere een Vlaamse minister-president. We kunnen dus stellen dat Vlaanderen nu reeds onafhankelijk genoeg is! |
|
|||
|
|||
Ik denk dat het beter voor Vlaanderen zou zijn om zich af te splitsen. Niet om de zogenaamde socio-culturele 'verschillen' met Wallonië te ontwijken - laat ons eerlijk zijn: zó groot zijn ze nu ook weer niet en er bestaat nog altijd de reeds aangehaalde obligate verdraagzaamheid - maar wel omdat het ons (de belastingbetaler) enorm veel geld kost om België samen te houden. Zo bestaat er regering op Vlaams niveau, met daarnaast/daarboven ook nog een regering op federaal niveau. Hoewel er geen overlap is qua bevoegdheden, betekent dit dat er enorm veel uitgegeven wordt aan onderlinge communicatie, afstemming, gelobby, enz. - het zijn nog altijd twee onafhankelijke organen, mogelijk zelfs met verschillende politieke invulling. Deze vorm van verspilling kan volgens mij vermeden worden door van Vlaanderen een onafhankelijke staat te maken...
|