|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Belg laat elektrische wagens links liggen
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn in België 96 elektrische wagens ingeschreven, een terugval met liefst 60 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Sectorfederatie Febiac trekt daarom vrijdag aan de alarmbel, temeer omdat de situatie in ons land in schril contrast staat met die in onze buurlanden.
In West-Europa nam de verkoop van elektrische voertuigen tijdens de eerste twee maanden van dit jaar met 40 procent toe. Volgens Febiac stijgt de verkoop van elektrische wagens haast overal, ‘voornamelijk omwille van een coherent en ondersteunend overheidsbeleid’. En daar knelt volgens de federatie het schoentje in ons land. Sinds de afschaffing van de belastingvermindering voor elektrische wagens door de federale regering eind vorig jaar, is het aan de gewesten om steunmaatregelen voor schone voertuigen uit te werken. Voor de bedrijven vormt de nieuwe berekening van het voordeel van alle aard dan weer een rem op de aanschaf van elektrische wagens. Febiac vraagt daarom aan de gewestelijke regeringen om werk te maken van een gewestelijke ecopremie voor schone voertuigen en aan de federale regering om de berekening van het voordeel van alle aard aan te passen, ‘zodat zuinige en schone wagens niet gestraft worden door hun hogere cataloguswaarde’. ‘Het is nu echt alle hens aan dek voor onze verschillende regeringen om hun rol te spelen in de ondersteuning van schone en elektrische voertuigen’, waarschuwt Febiac-afgevaardigd bestuurder Luc Bontemps. Bron: De standaard - 03/05/2013 - http://www.standaard.be/cnt/DMF20130503_00565788 Mijn mening: België wil milieuvriendelijker worden, maar neemt wel de premies af voor de dingen die meer milieuvriendelijker zijn dan andere. Dat is zeker fout. Geef premies aan dingen die milieuvriendelijk zijn zoals aan die auto's. Als de prijs van de elektrische auto's sterk zou afnemen, door premies, gaat men zien dat mensen het meer en meer gaan kopen. Dan pas gaan mensen overschakelen. Maar nu is het gewoon nog te duur en daarom daalt de verkoop. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ga akkoord met de mening van Lore. Het is inderdaad zo dat de overheid steeds meer premies aan het wegnemen is of aan het verminderen is. Dit zorgt er dan ook voor dat de consument in dit geval minder en minder de stap durft te wagen om een elektrische wagen te kopen.
Enkele zaken die ook nog in het nadeel werken van de elektrische wagen is dat hij ten eerste maar een beperkt aantal kilometers kan rijden tot de batterij leeg is. Voor personen die dus dagelijks lange afstanden moeten afleggen met de wagen of voor een lange periode in de file staan, is dit een groot nadeel. Ten tweede moet de batterij voor een lange periode opgeladen worden als deze leeg is. Je kan dus niet gewoon naar een tankstation gaan en op vijf minuten je auto voorzien van de nodige brandstof. Ten derde vind je nog maar weinig laadpunten om je auto op te laden. Als laatste is er ook nog het probleem dat je na enkele jaren een nieuwe batterij moet kopen voor je auto. De oude batterij zal namelijk veel van haar vermogen kwijt zijn. Zo'n nieuwe batterij is redelijk duur. De hybride wagen is dan ook een goede compromis tussen het systeem van een elektrische wagen en het klassieke systeem met benzine of diesel. |