|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Nederlandse gemeenten willen apart spoor voor ‘giftreinen’
Nederlandse gemeenten willen apart spoor voor ‘giftreinen’
Opgeschrikt door de treinramp in Wetteren eisen Nederlandse gemeenten een apart spoor voor treinen die chemische lading vervoeren. Dat schrijft de Nederlandse krant Algemeen Dagblad maandag. Bij de ramp viel één dode en raakten tientallen mensen gewond door het inademen van giftige gassen die waren vrijgekomen toen een trein met chemische stoffen vrijdag ontspoorde en ontplofte. Bestuurders van de Zuid-Hollandse gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht pleiten nu voor een apart spoor voor treinen met gevaarlijke vracht en willen hierover in gesprek met de Tweede Kamer en de provincie. Treinen rijden nu nog over het reguliere spoor, dat in enkele gemeenten dwars door de bebouwde kom loopt. ‘De ramp in België is een triest bewijs dat het hier ook mis kan gaan’, zegt Jasper Mos, wethouder Verkeer in Dordrecht. ‘Als het in Dordrecht was gebeurd, was het aantal doden nog vele malen groter geweest.’ Mos ijvert voor een aparte giftreinroute’, een ondertunneling of het gebruik van de Betuwelijn door treinen met chemische lading. Bron: nieuwsblad.be 6/5/2013 Mening: Ik vind het een goed idee dat deze gemeenten willen pleiten voor een apart spoor voor treinen met chemische lading. De treinen rijden er nu door de bebouwde kom en als er zo iets gebeurd zoals in Wetteren, dan zouden er inderdaad meer slachtoffers kunnen vallen. Ik moet er niet aan denken moest er zo iets gebeuren in mijn dorp, terwijl dit evengoed vermeden kan worden. Ze zouden de treinen met chemische lading ook al trager kunnen laten rijden, maar een apart spoor zou toch optimaal zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp de reactie van Dordrecht en Zwijndrecht om nieuwe spoorlijnen aan te maken voor treinen met een chemische lading. Dit wil niet zeggen dat ik volledig akkoord ga met deze reactie. Het is natuurlijk wel erg dat zo'n ongeval kan gebeuren, maar een ongeval is in mijn ogen iets onverwachts. Het komt ook niet veel voor dat een trein met een chemische lading, laat staan een trein met een niet chemische lading, ontspoort.
Indien er goed nagedacht wordt over een actieplan om zo'n ongevallen zo snel mogelijk in te tomen en er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk gevaar is voor de omgeving, kan een trein met een chemische lading toch over een reguliere spoorlijn worden gestuurd. Wat ik dus wil zeggen, is dat ze goed moeten nadenken over hoe groot de kans is dat een trein met een chemische lading ontspoord en hoeveel geld ze zouden moeten verzamelen om een tweede spoorlijn aan te leggen. Ze moeten dus alles goed afwegen. |