|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
'Reclame doorspoelen wordt betalend'
Het doorspoelen van de reclameblokken bij een opgenomen televisieprogramma wordt op termijn betalend. Dat leek dinsdag de conclusie na een hoorzitting in het Vlaams parlement met de ceo's van mediagroepen en distributeurs.
In de Mediacommissie van het parlement werd dinsdag gediscussieerd over een voorstel van decreet van meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA. Daarin willen ze de distributeurs verplichten toestemming te vragen van alle omroepen voor elke functionaliteit die aan de lineaire tv-uitzendingen wordt toegevoegd. Hoofdrolspelers in het debat waren vtm en Telenet, twee bedrijven die al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. Vtm verwijt marktleider Telenet alle winsten van de digitale tv-revolutie op zak te steken, terwijl die zouden moeten worden verdeeld tussen zenders en distributeurs. ‘Wij stellen daarom voor twee digicorders op de markt te brengen,' zegt Peter Bossaert, ceo van de Vlaamse Mediamaatschappij, ‘één waarmee reclame kan worden doorgespoeld en één waarmee dat onmogelijk is.' Telenet kan zich in principe vinden in dat idee, maar verschilt grondig van mening over het prijskaartje dat eraan vasthangt. Bossaert wil immers dat de digicorder waarmee niet kan worden doorgespoeld goedkoper wordt dan de huidige. ‘Onmogelijk', is te horen bij Telenet. ‘Het huidige toestel, met ondersteuning en andere diensten inbegrepen, kost om en bij de 400 euro. Als we software moeten ontwikkelen om het doorspoelen te verhinderen zal die prijs gevoelig stijgen.' De zenders geloven echter niet dat een digicorder zo veel kost. ‘Dat toestel is welgeteld 70 euro waard', maakt Bossaert zich sterk. Bron: www.standaard.be Datum: 16/04/2013 Eigen mening: Waar houden ze zich toch mee bezig daar in het Vlaams Parlement? Zijn er momenteel geen dringendere zaken waar ze zich in kunnen verdiepen dan de grote mediabedrijven praktisch te verplichten de consument meer te laten betalen? Reclame verder spoelen betalend laten maken is je reinste onzin. Een iets of wat technisch aangelegd iemand kan een goedkope, niet verderspoelende versie van de Digibox kopen en er zelf een recorder aanhangen. Hiermee vermijdt hij de stijgende maandelijkse kosten en hoeft hij maar één investering te doen. Wat op zich nog niet zo erg zou zijn, aangezien de prijs van een digibox met beperkte doorspoelmogelijkheden zou zakken. Op de pagina van het artikel zelf (op Facebook weliswaar) reageren velen als volgt: "dan zal ik het wel downloaden!" "straks seizoen 6 van Mad Men zien, ZONDER RECLAME! #thepiratebay" Ik denk dat dit voor zich spreekt dat deze beslissing het illegaal downloaden enkel meer zal promoten. We betalen immers al enorm veel voor ons internet en onze tv (vergeleken met andere Europese landen). Dit kan en zal de gemiddelde consument er niet zomaar bij nemen. Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 17th April 2013 om 01:03. Reden: typefout |
#2
|
|||
|
|||
‘Reclame doorspoelen wordt betalend'
Waar zijn ze mee bezig? Je kan alleen maar de reclame doorspoelen als je het programma een tijd op pauze hebt gezet of als het opgenomen is. Ik snap de mensen die reclame maken dat ze moeten betalen hiervoor maar dat misschien 20% van de bevolking ze niet ziet wegens doorspoelen. Maar als het reclame is wat doen dan nog mensen? Ze gaan naar het toilet, ze gaan iets om te drinken halen, ze veranderen van zender,... Daar vinden ze ook geen oplossing voor, toch?!
Om twee aparte decoders te verkopen vind ik pure onzin. Wat men allemaal moet doen om te installeren dat men geen reclame kan doorspoelen is vele duurder. En inderdaad, als er buitenlandse spelers op deze markt komen? Dan zullen deze bedrijven ook die toepassing moeten doorvoeren. Er moet inderdaad een oplossing gezocht worden, maar zoek dan naar een goede oplossing. Want deze oplossing biedt echt geen meerwaarde. |
#3
|
|||
|
|||
Zoals Lore al zei: waar zijn we mee bezig? Het is inderdaad helemaal belachelijk, dat we voor het doorspoelen zelfs na het opnemen van programma's zouden moeten betalen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat het geld kost om deze reclame te maken en dat deze de verkoop van het product bevorderd. Maar het is voor iedereen crisis en dit niet alleen voor producenten, maar ook voor consumenten. Reclame is niet perse de aanzet tot kopen van elk product, maar dat men mensen bijna gaat verplichten, gaat naar mijn mening een stap te ver.
|