|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Nooit minder verkeersdoden op Europese wegen
Nooit minder verkeersdoden op Europese wegen
Het aantal verkeersdoden in de Europese Unie is vorig jaar met 9 procent gedaald. Nooit vielen er op Europese wegen minder verkeersdoden sinds hierover statistieken worden bijgehouden, zo stelt eurocommissaris voor Vervoer Siim Kallas dinsdag. Intussen blijft België wel het West-Europese land met de meeste dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners. 2012 was volgens Kallas 'een mijlpaal' voor de Europese verkeersveiligheid. Nooit vielen er minder verkeersdoden te betreuren. Tegenover 2011 daalde het aantal dodelijke slachtoffers met 9 procent, wat betekent dat 3.000 mensenlevens gespaard bleven. Kallas waarschuwt echter dat het werk nog niet voorbij is. Elke dag laten nog steeds 75 mensen het leven op Europese wegen. 'Het is onze ambitie om het aantal verkeersdoden in de Europese Unie te halveren tegen 2020. Om dit doel te verwezenlijken moet de daling zich tegen hetzelfde tempo doorzetten.' De eurocommissaris vraagt ook aandacht voor zwaargewonden. Voor elke verkeersdode vallen er immers tien zwaargewonden. 'We moeten dan ook een strategie ontwikkelen om het aantal zwaargewonden in het verkeer in de hele EU te doen dalen.' In België daalde het aantal verkeersdoden vorig jaar met 12 procent. Zo daalde het aantal dodelijke slachtoffers in België sterker dan gemiddeld in Europa, maar ons land blijft met 73 verkeersdoden per miljoen inwoners ver boven het Europese gemiddelde van 55 doden per miljoen inwoners uitsteken. Enkel in Litouwen, Letland, Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Polen vallen er per miljoen inwoners meer doden te betreuren. bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130319_125 (geraadpleegd op 19 maart 2013) Ik denk dat we best trots mogen zijn op deze evolutie. Met “we” bedoel ik dan alle Europeanen, dus ook de Belgen. We blijven misschien één van de landen met de meeste verkeersslachtoffers, niettemin is het aantal slachtoffers bij ons met ongeveer 12% gedaald ten opzichte van 2011. Dat is 3% meer als het gemiddelde. We zijn dus met zijn alle op de goede weg. Een we naar een veiligere rijstijl en meer hoffelijkheid in het verkeer. Het einddoel is nog lang niet bereikt en de cijfers zouden nog drastisch moeten dalen. Maar met deze cijfers mogen we al enorm blij zijn. Een dikke duim voor alle weggebruikers! |
#2
|
|||
|
|||
Dit is een zeer positieve tendens die zich zeker exponentieel mag voortzetten.
Natuurlijk zijn er nog steeds teveel verkeersdoden maar dit artikel geeft aan dat we ons toch al op de goede weg bevinden. Dit is een extra stimulans om op deze manier verder te werken. Dit is ook een duidelijk bewijs dat de genomen initiatief omtrent verkeersveiligheid effect hebben gehad. Dit artikel kan dan de aanzet zijn om deze initiatieven uit te breiden om een nog groter effect te verkrijgen. |
#3
|
|||
|
|||
Wat een mooie evolutie. Het is inderdaad wel zo dat we nu niet mogen stoppen met hieraan te werken. Er zijn dan misschien wel veel minder doden op onze wegen maar er vallen nog steeds zeer veel zwaargewonden. Dat het aantal slachtoffer in ons land sterker daalde sneller dan in de rest van de Europese landen maar ik denk dat we wel moete oppassen dat we dit in het juiste perpectief plaatsen. We hadden veel meer doden en gewonden op onze wegen en dus is het ook makkelijker om door gerichte campagnes dit aantal zo sterk te doen dalen. Zelfs met deze sterke daling zijn er nog steeds eer lsachtoffers dan in vele andere Europese landen. We zijn wel goed bezig maar er is duidelijk ook nog werk aan de winkel!
|
#4
|
|||
|
|||
Het is goed dat we eindelijk ook eens wat positiever gekleurd nieuws te horen krijgen. Ik zeg met opzet positiever, omdat er zeker nog ruimte is voor verbetering, zoals het artikel al aanhaalde.
De overheid net zoals de weggebruikers zullen nog veel moeten investeren om deze cijfers nog verder te laten dalen. Wel een positieve bevestiging ook denk ik voor de sensibiliteitscampagnes, en voor de invoer van de trajectcontroles. |