|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Amerikanen bellen meer achter stuur dan Europeanen
Meer dan twee derde van de Amerikanen gebruiken hun gsm achter het stuur. Dat is veel hoger dan in Europa. Dat blijkt uit een vergelijkende studie tussen de VS en zeven Europese landen, waaronder België. De studie, gepubliceerd door het CDC (het Amerikaanse centrum voor ziektecontrole- en preventie), vergelijkt het gebruik van mobiele telefoons door autobestuurders in de VS, België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daaruit blijkt dat 69 procent van de bestuurders in de VS belde met zijn gsm achter het stuur, en dat 31 procent sms'jes of e-mails las of verstuurde. De Verenigde Staten scoren hier het hoogst, gevolgd door Portugal, waar 59 procent van de bestuurders de gsm gebruikt achter het stuur. Daarna komen Nederland (48 procent), België (46), Spanje (41), Frankrijk (40), Duitsland (39) en Groot-Brittannië (21). In totaal kennen 33 Amerikaanse staten wetten die minstens jongeren en nieuwe bestuurders verbieden om te bellen achter het stuur. Slechts tien staten verbieden het voor iedereen. bron: www.deredactie.be (15/03) mening: Bellen achter het stuur kan levensgevaarlijk zijn, dat weten we toch allemaal? Blijkbaar weet 69% van de Amerikanen dat toch niet echt. Ik denk dat hier dringend campagnes nodig zijn die de gevaren van bellen en het versturen van sms'jes achter het stuur, in kaart brengen. Wat mij verbaast is dat België toch ook nog een zeer hoog percentage behaald. Hier is het toch algemeen geweten wat de gevolgen kunnen zijn van het gebrek aan concentratie achter het stuur. Dat sommige Amerikaanse staten het bellen achter het stuur enkel verbieden voor jongeren en nieuwe bestuurders, vind ik echt niet terecht. Ervaren bestuurders kunnen evengoed levensgevaarlijke fouten maken als ze er met hun gedachten niet bij zijn. Ik denk ook dat zij het grootste aandeel hebben in de bovenstaande percentages. Jongeren zijn vaak nog voorzichtiger, juist omdat ze minder ervaring hebben met het autorijden.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions. |