![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
LEIF-kaart voor levenseinde in de portefeuille
LEIF-kaart steekt wensen voor levenseinde in de portefeuille
Mensen, zeker als ze een dagje ouder worden, zijn graag “in orde zijn met hun papieren.” Met andere woorden: ze willen dat duidelijk is wat ze willen dat er met hen gebeurt wanneer hun overlijden naderbij komt, zelfs als ze moment meer in staat zijn tot communiceren. Probleem is dat veel mensen niet weten wat kan en hoe dat in zijn werk gaat. Zelfs als ze een wilsverklaring klaar hebben liggen, is niet altijd zeker dat hun artsen die te zien krijgen. Wilsverklaring Aan dat euvel moet de LEIF-kaart verhelpen. Die lijkt op een bankkaart en kan meegedragen worden in een handtas of portefeuille. Op de kaart staan de wilsverklaring van de persoon en de naam en contactgegevens van een vertrouwensfiguur die ervan op de hoogte is en ze aan de arts kan bevestigen. De eerste die zijn LEIF-kaart overhandigd krijgt, is filosoof Etienne Vermeersch. Hij werd uitgekozen omdat hij al in de vroege jaren zeventig gangmaker was van het toen nieuwe debat over euthanasie. BV's De LEIF-kaart zal te verkrijgen zijn via de LEIF-krant, die op 300.000 exemplaren verspreid wordt. Enkele tientallen prominenten en BV’s hebben al ingetekend voor een kaart. Onder hen: Nic Balthazar, Chris Lomme, Bart Peeters en Lynn Wezenbeek. Blog Knack, 05-02-2013 (TV)
|
|||
|
|||
![]() Goede zaak vind ik. Doordat mensen die een Leif-kaart bezitten deze altijd op zak zullen hebben, wordt het voor artsen duidelijker wat deze personen willen en vooral niet willen wat medische zorg betreft. Naar mijn mening moet een mens zelf kunnen beslissen hoe het einde van zijn leven eruit ziet. Wanneer je bijvoorbeeld mensen die aan Alzheimer lijden in je midden hebt, of hebt gehad, kan ik het mij heel goed voorstellen dat je zegt:"Als het ooit met mij zo gesteld is, hoeft het voor mij niet meer." Wat ik ook goed vind aan de Leif-kaart is dat er op te vinden is wat je wilt dat er met je lichaam gedaan wordt als je sterft. Zo kan je bijvoorbeeld de toestemming geven om je lichaam aan de wetenschap te schenken. Deze Leif-kaart zorgt voor een betere garantie op wat je zelf wilt, en voorkomt heel wat kopzorgen voor de nabestaanden.
|
|
|||
|
|||
Ik ben van de mening dat je niet moet lijden. Iedereen heeft recht op een waardig einde. Ik wil hier niet mee bedoelen dat iedereen maar voor euthanasie moet kiezen. Ik vind dit goed in zeer ernstige gevallen zoals bijvoorbeeld dementie. Deze mensen hebben soms geen lichamelijke pijn, maar zijn steeds in paniek en verdrietig. Daarom is deze LEIF-kaart een zeer goed initiatief. Dit vervangt immers al de papieren die je moet bijhouden om aan te tonen dat je euthanasie wilt. Maar vaak is er nog het probleem dat mensen deze documenten te laat aanvragen. Waardoor het document nog betwist wordt."Was de persoon nog in goede mentale staat, of was hij nog bij volle bewustzijn. Hier moet men toch ook nog iets aan veranderen. Een aanpassing of herziening van de procedures is essentieel!
|
|
||||
|
||||
![]() Al 15.000 aanvragen voor een LEIFkaart
Ruim zes maandan nadat Etienne Vermeersch en enkele andere bv's als eerste hun LEIFkaart ontvingen, heeft het LevensEinde InformatieForum (LEIF)al meer dan 15.000 aanvragen binnen gekregen voor een LEIFkaart. "We zitten momenteel aan tientallen aanvragen per dag", zegt Kris Van de Gaer van LEIF. Op de LEIFkaart staan alle wilsverklaringen van de houder vermeld. Het kaartje is bedoeld om in de portefeuille te bewaren. "De eerste maanden lag het aantal aanvragen enorm hoog door de grote mediabelangstelling die we kregen", zegt Van de Gaer. "Hierdoor zitten we momenteel met een wachttijd van drie maanden. Maar recent zijn we gestart met een automatisering, dus tegen het einde van augustus moeten alle aanvragen zijn verwerkt." Van de Gaer merkt op dat een LEIFkaart niet het einde is. "Mensen gaan hierdoor meer nadenken over hun levenseinde. Zo komen ze te weten dat er nog andere wilsverklaringen zijn", zegt Van de Gaer. Met het succes van de LEIFkaart hoopt Van de Gaer dat ook de overheid een klik maakt inzake wilsverklaringen. "Vanaf 1 januari 2014 verdwijnt de SIS-kaart en komen alle gegevens op de identiteitskaart te staan. Waarom kan dit ook niet gebeuren met de wilsverklaringen?" Blog DM, 13-08-2013